Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke dollarkoers moet ik gebruiken voor de belastingaangifte?

Mijn belastingaangifte moet ik natuurlijk in euro's doen. Maar ik heb ook een beleggingsrekening met Amerikaanse dollars, en wat aandelen op de Amerikaanse beurs die dus ook in dollars genoteerd staan.

Voor mijn belastingaangifte moet ik dat geld en de waarde van die aandelen omrekenen naar euro's.

Welke koers moet ik daarvoor gebruiken? Mijn bank rekent het zelf niet voor mij om, en op Internet vind ik op verschillende sites verschillende koersen, ook als ik dezelfde koersdatum gebruik.

11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik ga er vanuit dat uw vraag de aangifte 2013 betreft. Maar aangifte 2012 is ook goed.

Over het algemeen geldt voor een rekening in buitenlandse valuta de factuurdatum. Het notabedrag moet per die datum of minimaal binnen een maand na deze datum omgezet worden in euro's. Voor spaargeld / aandelen / beleggingsrekening geldt dezelfde regeling. Ik weet niet wanneer u de opgave in dollars van uw aandelenrekening / beleggingsrekening precies krijgt. Als dat 1 januari 2013 is is 1 euro omgerekend 1,3302 dollars. Het bederag in dollars omrekenen naar euro's doe je door het bedrag te delen door 0,65176665.

U kunt per maand omrekenen met de tools van de Belastingdienst hieronder. De belastingdienst heeft wisselkoersen per maand van de vreemde valuta van de laatste 5 jaren beschikbaar.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/naslagwerken_en_overige_informatie/koerslijsten/koertslijsten_2013/
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/naslagwerken_en_overige_informatie/koerslijsten/koertslijsten_2013/koerslijst_mei_2013

Toegevoegd na 53 minuten:
Corretie: 0,65176665 moet zijn 0,75176665
fisbel
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing