Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Behoort een studerend kind ook als inkomend kind?

In de belasting regeling staat namelijk dat een inkomend kind niet meer mag verdienen dan een bepaald bedrag. Maar ik ben een student die 18jaar is en nog op de middelbare school zit. Daarom ik graag weten of ik ook onder inkomend kind val.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, inkomen hebben = inkomend kind zijn. Als je jaarlijkse inkomen onder een bepaald bedrag blijft hoeven je ouders geen extra belasting te betalen, of worden ze niet gekort bij uitkeringen etc..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag toelichting op het antwoord : " Als je jaarlijkse inkomen onder een bepaald bedrag blijft hoeven je ouders geen extra belasting te betalen." Wanneer zou je dan wel extra belasting moeten betalen?

Andere antwoorden (1)

Ik heb het vermoeden dat jij je vergist en dat je inwonend kind met inkomen bedoeld. Je bent inwonend als je thuis bij je ouders staat ingeschreven, als jij bij je ouders woont dus. Jouw inkomen is dan voor bepaalde zaken belangrijk, je toeslag scholieren telt niet mee bij jouw inkomen, wel wat je verdiend met werken bijvoorbeeld. Dit telt in sommige gevallen mee voor bijvoorbeeld de berekening huursubsidie, of een aftrekpost die jouw ouders kunnen aandragen voor de onderhoudskosten die ze voor jou betalen. Die grens van wat jij mag verdienen ligt vrij hoog. Dus ja, het inkomen van een studerend kind kan meetellen voor de belasting.

Toegevoegd na 8 minuten:
De belastingaftrek die jouw ouders voor jouw levensonderhoud kunnen krijgen was een slecht voorbeeld, daar heb je als je kind scholier of student is geen recht op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel mag ik max verdienen dan zonder dat het de bijstand beïnvloed van mijn ouder of de belasing.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding