Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Inkomstenbelasting: wat wel of niet mee te nemen in box 3?

Situatie: net afgestudeerd, thuiswonend, (momenteel) alleen kosten voor de zorgverzekering.

Ik weet dat ik mijn studieschuld kan moet ingeven in Box 3. Wat ik niet weet, is of ik andere doorlopende kredieten (hoewel klein) moet ingeven.

Naast een ING studentenkrediet heb ik ook doorlopende kredieten bij Wehkamp en Neckermann.

Moeten deze bedragen ook opgeteld worden? En gaat het dan om de totaalbedragen of de bedragen die nog openstaan? In het geval van het laatste, vanaf welke datum moet ik dan rekenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Schulden ook de schuld studiefinanciering en andere kredieten kunt u opnemen in Box 3 – bij schulden. Liefst per organisatie vermelden. Houdt u er rekening mee dat schulden geen enkele invloed hebben als er geen vermogen (lopende rekening / spaargeld / aandelen) hoger dan de vermogensrendemensvrijstelling tegenoverstaan. M.a.w. als uw vermogen niet hoger is dan € 21.139 heeft het opnemen van schulden geen zin.

Houdt u er ook rekening mee dat de eerste € 2900 bij schulden niet meegeteld wordt.
De eerstvolgende peildatum is 1 januari 2014.
fisbel
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing