Is het belastingontduiking als ik rond de jaarwisseling iets koop en de koop ongedaan maak?
Stel dat ik ongeveer 30 k€ spaargeld heb. Ik moet dan vermogensrendementsheffing betalen over alles wat boven de vrijstelling van (ongeveer) 20 k€ valt; ik betaal die belasting dus over ongeveer 10 k€.
Stel nu dat ik vlak voor de jaarwisseling via Internet iets duurs koop. Een auto, een luxe cruise, zoiets. Mijn aankoop kost 12 k€, en die betaal ik direct, bijvoorbeeld op vrijdag 27 december. Laten we er voor het gemak van uitgaan dat mijn bestelling pas over een hele tijd zal worden geleverd.
Volgens de wet Koop op Afstand heb ik het recht mijn bestelling binnen 7 of 14 dagen (ik ben vergeten hoeveel, maar dat maakt voor deze vraag niet uit) te annuleren. Dus op donderdag 2 januari annuleer ik mijn bestelling, en krijg ik mijn geld terug.
Het gevolg is dat ik op de peildatum van 1 januari geen 30 k€ spaargeld meer heb, maar nog "slechts" 18 k€. Dit bedrag valt binnen de vrijstelling van de vermogensrendementsheffing, dus nu hoef ik deze belasting niet te betalen.
Mijn vraag is nu:
Stel dat ik deze truc uithaal, is dat dan belastingontwijking (toegestaan), of belastingontduiking (strafbaar)?
En in februari weer op de bank.Trouwens wat je moet betalen aan de belasting is heel weinig
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.