Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb mijn huis verkocht en wil het kindsdeel vrijwillig uitkeren aan de kinderen. Hierover is al erfbelasting betaald. Heeft dit gevolgen voor hen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Het kan alleen gevolgen hebben voor de vermogensbelasting verder niets omdat de erfbelasting is betaald.
ronron1212
11 jaar geleden
Al u het in een keer wil uitkeren is er geen probleem. Doe het wel via de giro of bank met de vermelding uitbetaling kindsdeel. Of via een andere officiële manier zodat het te bewijzen valt dat het geen gift is maar een uitkering van het kindsdeel. Bewijs dat de erfbelasting is betaald is ook nuttig om dat bij de papieren van de uitkering aan de kinderen te geven. Deze schriftelijke bewijsstukken dienen de kinderen 5 jaar te bewaren als bewijs dat over de gift al erfbelasting is betaald.

Indien het kindsdeel gebruikt wordt voor financiering een huis van het kind, dan kan er ook gebruik gemaakt worden van de 100.000 euro vrijstelling.

Hou rekening er mee als de betaling van de erfbelasting minder dan 5 jaar geleden is, dat er een navordering kan komen. Omdat de waarde van het huis destijds verkeerd is in geschat.

Neem om verrassing te voorkomen contact op met de belastingdienst of de belastinginspecteur die destijds de erfbelastingaangifte heeft behandeld en leg de situatie uit, dan kunnen zij het dossier afsluiten en overdragen aan de inspecteurs die de belastingaangifte van de kinderen gaat behandelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou het kindsdeel niet uitkeren als daarvoor al erfbelasting is betaald. Het uitbetalen van het kindsdeel dus het geerfde van de overleden partner berust vaak op emotie.

Wat wel wijsheid is om geld uit het eigen vermogen uit te keren aan de kinderen. Dat is schenken, dus in principe belast. Wel letten op het maximum per kind per jaar van ruim € 5.000.
Daarmee bereik je dat de kinderen straks minder erven, dus minder erfbelasting betalen. Met het uitkeren van het kindsdeel speel je de fiscus in de kaarten en benadeel je daarmee waarschijnlijk je kinderen.

Mijn schoonvader keerde ook het geld van zijn overleden vrouw aan de kinderen uit. Na zijn overlijden moest van het van hem geerfde de volle mep worden betaald. Op mijn vraag aan de notaris waarom hij niet anders had geadviseerd was zijn antwoord dat mijn schoonvader dit zo wenste, dus emotie in plaats van gezond verstand.

Vraag deskundig advies, ook omdat niet blijkt onder welk beding u het kindsdeel hebt ontvangen resp. in beheer hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing