Mogen mijn ouders €14.000 aan mijn man lenen voor zijn studieschuld en mag mijn man dit geld binnen 2 jaar weer teruggeven zonder gedoe?
Beetje vreemde vraag dit denk ik maar goed.
Mijn ouders willen dus €14.000 betalen aan de studieschuld van mijn man zodat wij een hypotheek kunnen krijgen. Als mijn man binnen 2 jaar zijn diploma haalt krijgt hij dit betaalde geld terug. (Hij heeft namelijk een schuld open staan doordat hij een prestatiebeurs heeft ontvangen)
Dus als hij dat diploma heeft kunnen wij zonder pardon die €14.000 weer aan mijn ouders terug geven.
Mag dit? Of gaat de belastingdienst dan zeiken?
Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, de hypotheekverstrekker is op de hoogte van de studieschuld, deze hebben we eerlijk opgegeven i.v.m. de Nationale Hypotheek Garantie. Dus vandaar dat deze word mee gerekend.
En die €14.000 is dus eigenlijk een soort van lening, alleen zonder dat de bank dat weet, zij denken dat het een gift is om de studieschuld te verlagen. Maar de hele schuld vervalt dus als het diploma behaald is.
Toegevoegd na 9 uur:
De reden dat we die €14.000 willen lenen is doordat ik problemen heb gekregen met mijn werkgeversverklaring. Ik heb nog geen vast dienstverband en ben net verkocht met mijn hele afdeling aan een ander bedrijf.
Nu is de bank bang dat ik ontslagen word, en ze willen dat onze studieschuld met €14.000 naar beneden gaat, anders krijgen we geen hypotheek. Daarom deze kromme constructie.
Moeder neemt dus een hypotheek op haar bijna afgeloste huis en leent haar zoon het geld. De hypotheekrente is dus voor moeder niet aftrekbaar, omdat de hypothecaire lening niet ten goede van de eigen woning(van moeder) komt. Maar ja...
Immers zij had het toch goed. En haar tweede man (van de eerste was zij weduwe) had een goed inkomen. Helaas kwam de zoon te overlijden zonder iets te hebben geregeld en tot overmaat van ramp kwam ook de tweede man te overlijden. Wat nu. geen geld om de hypotheek af te lossen. een slechte tijd om het huis te verkopen. Geen overwaarde. Misschien kiet spelen. Maar dan zit je daar met je aow/ klein pensioen eerste man(of misschien niet) en van de tweede man geen pensioen. Geen huis. Leuk hoor om je zoon te helpen. Doe dit je moeder dus niet aan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.