Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn inkomsten zijn €2850 en uitgaven €1100 (AdWords) Hoeveel belasting moet ik betalen?

Ik moet uiterlijk 30 april (morgen) mijn aangifte omzetbelasting indienen van Q1 2013. Het gaat om belasting over een bedrag wat ik heb verdiend met het verkopen van e-books. Ik kom uit Nederland.

Mijn uitgaven en inkomsten zijn:
Inkomsten:
€2850

Uitgaven (aan Google AdWords (advertentiekosten)):
€1100

In hoeverre zijn de advertentiekosten aftrekbaar? Hoeveel belasting moet ik in totaal betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Btw dat heeft niets met aftrek te maken maar met de berekende en betaalde btw het verschil moet je afdragen aan de belastingdienst.
ronron1212
12 jaar geleden
Je neemt de BTW over de gefactureerde omzet in die periode
Stel omzet is euro 1000.-, BTW is dan eur 210.-.
(Als je alleen binnenlandse klanten hebt, die je moet factureren tegen het hoge tarief)

Je brengt in mindering de BTW op de inkoopnota's in dezelfde periode
Stel: 100.-.

Het verschil tussen deze twee 'BTW's' draag je af aan de Belastingdienst, in dit geval euro 110.- (eur 210.- -/- eur 100.-).

De BTW is (dus) geen kostenpost voor iemand die ondernemer is voor de BTW maar een schuld (als je meer BTW hebt gefactureerd dan op inkoopnota's gefactureerd gekregen). Of een vordering, als het omgekeerde het geval is.
Je hebt een probleem als je klant niet tijdig betaalt. Ook dan moet je binnen de vastgestelde periode de BTW over de desbetreffende factuur toch afdragen.

Voor een bedrijf zijn advertentiekosten gewoon bedrijfskosten. Je moet dus een boekhouding bijhouden waarin je alle opbrengsten en kosten vastlegt. Het verschil daartussen is het resultaat, een winst of verlies. Daarover wordt belasting betaald, via de inkomstenbelasting.

Toegevoegd na 19 uur:
Tenslotte geef ik nog als tip mee eens contact op te nemen met een administratiekantoor zodat je in ieder geval geholpen kunt worden bij het opzetten van een administratie die, zeker als je 'groter groeit' toekomstbestendig is en ook fiscaal stand houdt.
Computoon
12 jaar geleden
De vraag is denk ik vooral of Google Adwords BTW bij jou in rekening heeft gebracht. Ik heb nl. de ervaring dat Google Adwords (Zit in Ierland) geen BTW doorberekent. In ieder geval niet aan de firma waar ik werk en waarvoor ik de boekhouding doe. Dat kun je zien op de maandelijkse facturen die je krijgt (kunt uitprinten) .
Staat daar geen bedrag bij BTW vermeld, dan heb je deze ook niet betaald. En deze kun je dan dus ook niet in mindering brengen (opgeven als Btw bij inkopen), op de door jou te betalen BTW aan de belastingdienst.
Zijn jouw inkomsten 2850,00 inclusief 21% BTW (er vanuit gaande dat jouw diensten/producten onder het 21%-tarief vallen) , dan moet je als bedrag exclusief BTW 2850/121 x 100 opgeven. Dat is dan 2355,37 excl. BTW. Het verschil is dan de BTW.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing