Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

heb ik een toeslagpartner in 2013?

ik ben alleenstaande moeder van zoon van 4. Hij woont bij mij. (Geen vader).
Nu is een vriend van mij bij me in komen wonen (juni) omdat hij dakloos raakte. We zijn geen partners, leven niet samen, enkel onder 1 dak.
Hij gebruikt een slaapkamer, deelt met ons de badkamer en de keuken. Omdat hij bij mij inwoont heeft hij geen huurovereenkomst.

Als ik nu kijk naar de toelichting bij het invullen van mijn ib is het voor mij onduidelijk of hij nu mijn fiscaal partner is.
Ik loop namelijk mijn heffingskortingen mis als hij WEL mijn fiscaalpartner is. Terwijl hij niets met mijn zoon doet/ niets van mijn zoon is en niet voor mijn zoon betaald.

Hij betaald geen huur, hij vult wekelijks mijn koelkast ter compensatie.
Verlies ik door het verlenen van een goede daad alle kortingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Dit wordt een lastig geval. Zie het onderstaande:

“U bent fiscale partners als u aan 1 van de volgende voorwaarden voldoet:
• U bent ongetrouwd en staat allebei op hetzelfde adres in de GBA ingeschreven en u voldoet aan 1 van de volgende voorwaarden: (….)
o Op uw adres staat ook een minderjarig kind van 1 van u beiden ingeschreven (samengesteld gezin). Let op: geldt deze situatie voor u? Maar is er sprake van verhuur op zakelijke gronden? Dan bent u geen fiscale partners. U moet dan een schriftelijke huurovereenkomst hebben. “

Mijns inziens zijn jullie geen fiscaal partner van elkaar op basis van onderstaande regel (ervan uitgaand dat de huisgenoot ook is opgenomen in de GBA, wat verplicht is) .

Er is weliswaar geen sprake van ‘verhuur op zakelijke gronden’, er is bovendien nog sprake van 'een minderjarig kind van 1 van u beiden' maar er is geen sprake van een 'samengesteld gezin'. De Belastingdienst meldt op haar site:
"U hebt een samengesteld gezin als u samenwoont met een andere ouder en u allebei kinderen uit een eerdere relatie hebt. "

En dit lijkt me bij jullie niet van toepassing. Maar ik vraag me af of je dit kunt hardmaken als een of andere officiële instantie onderzoek gaat doen. Ik zou er zo snel mogelijk een zakelijke transactie van maken: mét schriftelijke huurovereenkomst en met zakelijke huur. Want financiële ongemakken hangen in de lucht.

Voor de huurtoeslag -dat is dus wat anders dan voor de Inkomstenbelasting- telt hij ook mee, ervan uitgaand dat hij correct is ingeschreven bij de gemeente:

"Een huisgenoot is iemand die deel uitmaakt van uw huishouden en die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een ouder of iemand anders die bij u woont. Een huisgenoot telt alleen voor de huurtoeslag mee. Die noemen we dan medebewoner."
"Een medebewoner is iemand die op hetzelfde adres is ingeschreven bij de gemeente. Bijvoorbeeld uw kind, een familielid of iemand anders. Een medebewoner en het inkomen van de medebewoner tellen alleen mee voor de huurtoeslag, niet voor andere toeslagen. Uw partner is geen medebewoner. Ook een onderhuurder is geen medebewoner."

Toegevoegd na 44 seconden:
Mijns inziens zijn jullie geen fiscaal partner van elkaar op basis van onderstaande regel => bovenstaande
Computoon
12 jaar geleden
U verkeert in een absoluut gevaarlijke situatie. Als u het laat zoals het nu is bent u verplicht fiscaal partners van elkaar. En voor de toeslagen bent u toeslagpartners.
Geen ontkomen aan, tenzij u het anders regelt.

Zoals hierboven al aangegeven: u zult een zakelijk samenlevingsverband moeten aangaan. Dat betekent dat u een kamer of ruimte in uw woning onderverhuurt. U stelt een huurcontract op. Het zal nog een lastige worden dat hij geen huur betaalt. Dit kan als een schenking worden gezien waarover (gedeeltelijk) schenkbelasting moet worden betaald.

Tip: uw onderhuurder betaalt aan u € 200 huur per maand. Dit ook echt giraal / bancair laten overmaken op uw rekening. U schenkt in een afzonderlijke overboeking hiervan € 170 terug met als vermelding: schenking. Totaal 12 maanden x € 170 is € 2040. Dit bedrag valt nog net binnen het maximum van wat op jaarbasis aan derden geschonken mag worden. De € 30 gebruikt u voor boodschappen.

N.B: voor de huurtoeslag wordt het inkomen van een onderhuurder niet meegerekend.

Toegevoegd na 2 minuten:
De alleenstaande ouderkorting en misschien ook de inkomensafhankelijke combinatiekorting verliest u als u de situatie zo laat zoals die is. Minimaal € 1000 'belasitngschade' Mogelijk zelfs een paar duizend.
fisbel
12 jaar geleden
Dat is een vraag, die eigenlijk pas in 2014 beantwoord kan worden, omdat dan de gegevens over 2013 ingevuld dienen te worden.
Er kan dit jaar nog van alles wijzigen,jouw (in natura) betalende gast kan alsnog vertrekken.
Het aanvullen van die koelkast kun je toch zien als een soort van betaling (in natura) en daarom ben jij m.i. zijn hospita en is van toeslag partner geen sprake.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijke zaak. U woont samen met een ander persoon en bovendien met een eigen minderjarig kind. Ten aanzien van die andere persoon is er geen sprake van een zakelijke overeenkomst ten aanzien van de huur. Conclusie: U bent elkaars fiscaal partner. U loopt groot financieel risico enkel en alleen maar omdat hij uw ijskast soms bijvult. Advies als ik het geven mag. "Onmiddellijk beëindigen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing