Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb een lage inkomen wat voor bijstand kan ik krijgen?

Ik ben 22 jaar en heb een inkomen van 700 euro netto. Betaal huur van 570 euro. Ik heb geen auto of iets op mijn naam staan dat geld waard is. Ik ben een student DEELTIJD dus geen recht op studiefinanciering. Wat voor rechten heb ik allemaal? Ik heb een vriendin staan die ook 700 euro netto verdient maar die is GEEN TOESLAG PARTNER van mij. Ik heb geen kind, samenlevingscontract of huwelijkscontract of acte helemaal geen enkel contract behalve huurcontract. Op welke bijstand heb ik recht op? zorgtoeslag krijg ik al. Ik heb het erg slecht op dit moment.

Toegevoegd na 3 minuten:
mijn vriendin staat alleen bij mijn adres ingeschreven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als student, ook deeltijd, is er geen recht tot bijstand. Naast zorgtoeslag is er zeer weinig waar je recht op hebt...

Houd wel rekening met het feit dat je vriendin op het zelfde adres ingeschreven staat; na 6 maanden wordt je voor de belastingdienst gezien als FISCAAL partner. Dit kan wat gevolgen hebben voor bepaalde kosten (gemeentelijke belastingen o.a.)

Veel sterkte... ik ben bijna student af en heb een zelfde situatie gehad. Don't give up :)

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik deed trouwens, na het geven van een antwoord een vlugge berekening... jullie hebben tezamen een inkomen van 1400 netto, waar 570 huur vanaf gaat. Dan hou je nog zo'n 800 euro over. Er vanuit gaande dat hier je zorgtoeslag al in is meegenomen, gaat er nog zo'n 200 euro vanaf voor zorgverzekering. Dan nog hou je 600 euro over voor je maandelijkse uitgaven. Het is geen vetpot, maar daar moet je toch mee rond kunnen komen, zeker als student? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je woont te duur, daarom heb je geen recht op huurtoeslag.
* Nederlandse nationaliteit of verblijfsvergunning (welke recht geeft op toeslagen)