Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik gemaakte kosten terugvragen bij de belasting?

Ik werk als begeleider en word uitbetaald via Persoons Gebonden budget. Voor mijn werk maak ik soms kosten die ik graag wil terugvragen via de belasting, zoals een badpak wat ik nodig had om met een kind te kunnen zwemmen of een lamineerapparaat om pictogrammen mee te lamineren (ook nodig voor mijn werk).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Dat hangt ervan af of je je PGB werkzaamheden uitvoert voor een werkgever, of als zelfstandige. Als zelfstandige kun je je inkomsten dan opvoeren als "resultaat uit overige werkzaamheden" waarbij je ook bepaalde "bedrijfskosten" kunt aftrekken. Overigens moet de belastingdienst je dan wel erkennen als niet zijnde in loondienst (een VAR verklaring wil dan wel helpen).

Als je in loondienst bent, zul je de kosten bij je werkgever moeten proberen te declareren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de vergoeding in de vorm van loon ontvangt, mag degene die jou betaalt, bepaalde kosten onbelast uitbetalen. Als je de vergoeding bruto ontvangt, moet je deze aangeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. De kosten die je moet maken om de inkomsten te kunnen verdienen, mag je in alle redelijkheid als kosten hiervan aftrekken. Bewaar wel de kassabonnen. Reiskosten die je moet maken om je werk te kunnen doen, mag je tegen 0,19 ct/km in aftrek brengen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing