Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mijn huis aan mijn 3 kinderen geven(allen onder de 35j) en het huis van hen huren? Ik heb alleen een AOW uitkering. Gevolgen? Belasting?

Toegevoegd na 6 dagen:
een van de kinderen studeert, de andere twee hebben banen, maar geen baangarantie. Alle drie hoge studieschulden. Ik heb geen pensioen, alleen binnenkort AOW. Ik zou hen een eenmalige verhoogde schenking kunnen doen en voor de rest zouden zij mij geld schuldig zijn voor het huis. Ik weet niet wat de gevolgen voor hen zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Als je eigenaar bent van dat huis, dan kan je het weggeven, ook aan je kinderen.
Je kinderen .
Je kinderen moeten wel successierecht betalen.
Voor de belasting gaat het dan over een schenking.
De vrijstelling voor kinderen bedraagt 19.114 euro per persoon, over het bedrag daarboven moeten ze 10% successierecht betalen.
Je kan wellicht beginnen om jaarlijks een bedrag aan je kinderen te schenken, de gewone vrijstelling is 5030 euro per persoon en aan kinderen tot 35 jaar mag je eenmalig zelfs tot 24.144 euro belastingvrij schenken, er moet wel aangifte worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms kan het gunstiger zijn om het huis aan de kinderen te ' verkopen' maar daarvoor moet je echt een berekening laten maken bij een notaris.
Vrienden van mij hebben dat jaren terug gedaan, de 4 kinderen hebben samen het huis van moeder gekocht. Maar of dat in deze tijd ook een voordeel is?.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was voordelig maar is het nu niet meer. Omdat nu zowel bij de schenking als na het overlijden van de langstlevende ouder schenk - en erfbelasting betaald kan moeten worden.

Vraag het na bij een goede notaris. Misschien heeft hij/zij wel een brochure zodat je je eerst kunt orienteren aan de hand van de feitelijke netto-waarden van huis en geldleing en je leeftijd.

Toegevoegd na 6 dagen:
In het licht van de actuele gebleken veel hogere eigen bijdrage bij gebruikmaking van AWBZ-voorzieningen is dit een goede maar nog meer gecompliceerde vraag.
Recent bleek de afgelopen week dat er 12 % moet worden betaald over het eigen vermogen, het eigen huis daaronder begrepen.
Of niet opeisbare schulden aan kinderen bij de berekening van die 12 % (ten volle) als aftrekpost meetellen is de vraag.
Het betalen van huur bij een "kaal" AOW inkomen zou wel eens heel problematisch kunnen zijn.
Mijn uitgangspunt is tot nu toe: zorg goed voor jezelf en blijf zo lang mogelijk onafhankelijk en baas in en over je eigen huis.

Blijft: Vraag het na bij een goede notaris en attendeer hem/haar op de pittige AWBZ bijdrage, nu bij verblijf in verzorgings- of verpleeghuis.

Denk bij t.z.t. bij inwoning van een verzorgend kind aan de erfbelastingbesparing door het mantelzorgcompliment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alles kan uiteraard. Een notaris kan je daarbij adviseren, maar weet dat ook een notaris zich vaak tot de fiscus wendt. Bij verkoop van het huis moet overdrachtsbelasting worden afgerekend. Bij schenking van het huis schenkbelasting. In beide gevallen wordt vermogen overgedragen binnen de familie. Ik zou me in uw situatie daarom in eerste instantie wenden tot een erkend estate-planner. Een estate-planner heeft naast gedegen fiscale kennis, expertise op het gebied van het overdragen en behoud van vermogen binnen de familiesfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing