Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik belasting betalen over een klein bedrag extra inkomsten?

Ik heb boven mijn normale inkomen (ik heb een laag inkomen, minimumloon van 20-21 jaar) een bedrag van 330 euro bijverdiend over dit jaar! Moet ik hierover ook extra belasting betalen omdat het maar een klein bedrag is?

Toegevoegd na 5 uur:
Even toegevoegd na alle reacties op de antwoorden.
Ik ga het natuurlijk gewoon aangeven!
Maar ik wil dus weten of ik erover belasting moet betalen en of ik dus over dit bedrag een deel apart moet houden of niet.
Dus als ik er belasting over moet betalen hou ik er een deel van apart en anders kan ik er leuke dingen van doen ofzo hahaha!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Alle inkomsten moeten worden opgegeven hoe klein ook er is altijd sprake van belasting over het totaal inkomen over een jaar.

Toegevoegd na 1 uur:
om belasting te kunnen betalen moet je het opgeven
ronron1212
12 jaar geleden
Ja, indien jij dit bedrag netjes 'wit' verdiend hebt moet je hier belasting over betalen. Je kan een poging doen om dit niet in je aangifte op te nemen maar het kan zijn dat de BD daar achter komt en je het bedrag alsnog moet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, waarschijnlijk valt het onder je heffingskorting. Dat kun je controleren met je aangifteprogramma.
Aangeven moet je het wel, natuurlijk.
12 jaar geleden
Omdat het (minimum)jaarloon in jouw geval m.i. ruwweg ligt ergens tussen € 11.500 en € 13.500 is er loonbelasting ingehouden en is tevens de gehele algemene heffingskorting en enige arbeidskorting geldend gemaakt. Door toepassing van de loonbelastingtabellen is er in principe genoeg en juist loonheffing ingehouden op het loon, zodat dat loon geen reden vormt voor een verplichte aanslag.

Omdat er ook overige inkomsten zijn (freelance inkomsten, dus niet in loondienst) is er daarop niets ingehouden en ben je in principe inkomstenbelasting/premieheffing volksverzekeringen en 5 % premie inkomensafhankelijk zorgverzekering verschuldigd over het belastbare bedrag, dus NIET over het brutobedrag.

Voor de bepaling van het belastbare bedrag mag je bepaalde kosten die je hebt gemaakt aftrekken van het bruto ontvangen bedrag van € 330. Kosten zijn bijvoorbeeld gesprekskosten telefoon, sollicitatiekosten, reis- en autokosten, kosten werkkleding, gereedschap.

Als je echter in het geheel GEEN aftrekbare kosten hebt dan ben je wel inkomstenbelasting/premieheffing verschuldigd maar geen premie inkomensafhankelijke zorgverzekering. Immers 5% van € 330 is minder dan de grens voor de verplicht aanslag van € 45.
De berekende inkomstenbelasting is dan circa € 69 . Dat moet wel worden betaald omdat het meer is dan de drempel van de verplichte aanslag van € 45. Als je dus redelijkerwijs weet dat je belasting verschuldigd bent en je hebt op 1 juli 2013 geen aangiftebrief ontvangen ben je verplicht bij de Belastingdienst daarom te vragen.

Als het belastbare bedrag door kostenaftrek teruggebracht zou worden tot circa € 200 dan ben je ook geen inkomstenbelasting/premieheffing verschuldigd omdat dan de verschuldige belasting lager is dan de grens voor de verplichte aanslag van € 45.

Dan hoef je niet om een aangiftebrief te vragen.
Als je echter een aangiftebrief krijgt dan dien je aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing