Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je ervoor kiezen om geen toeslagpartner te zijn? Of is dit verplicht wanneer je dit automatisch bent geworden?

Omdat ik ben gaan samenwonen worden mijn vriend en ik vanaf 1 januari toeslag partners. Kunnen we ervoor kiezen om dit niet te doen? Of is dit verplicht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Een toeslagpartner is geen keuze ; het is een automatisch gevolg van het samen voeren van een huishouding, of je nu getrouwd bent, samenwonend met of zonder contract, of gewoon goede vriendin die een huis delen.
Het is gewoon een ' staat van zijn' die voortvloeit uit dat samen in één huis wonen, met uitzondering van ouders en kinderen of onderhuurders.

Je bent het niet zozeer 'verplicht', je BENT het gewoon. Samenwonenden zijn per definitie toeslagpartners.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf 2013 zijn de regels gewijzigd en grotendeels vallen grotendeels samen met het begrip fiscaal partnerschap. Samenwonenden zonder samenlevingscontract of zonder (gezamenlijk) kind, gezamenlijke eigen woning, pensioenvoorziening op elkaar waren al vanaf 2011 géén fiscaal partners meer van elkaar en konden hier niet langer voor kiezen.

Voor de toeslagen geldt deze regel m.i.v 2013 ook voor samenwonenden: zij zijn géén toeslagpartners van elkaar. Het halfjaarscriterium dat gold tot 2013 is dus niet meer van toepassing. Er is in uw situatie geen keus: u bent geen toeslagpartners van elkaar m.i.v. 2013

N.B: ook de regels t.a.v toeslagpartnerschap bij ouder(s) / kind zijn gewijzigd. Tevens kan de leeftijd van 27 jaar een rol spelen t.a.v. het toeslagpartnerschap. Maar voor de vraag doet dit verder hier niet ter zake. Zie verder de link die Pelle hierboven meegeeft: wie is mijn toeslagpartner.

Toegevoegd na 2 uur:
Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/wat_is_nieuw_in_2013
fisbel
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing