Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft mijn spaargeld invloed op mijn hypotheekrenteaftrek?

Stel dat ik een aardige som geld van rond de 40.000 euro krijg, heeft dit dan effect op het bedrag dat ik aan hypotheekrente aftrek krijg? Wordt dit bedrag lager naarmate ik meer eigen vermogen heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hypotheekrenteaftrek krijg je over de rente over - en kosten die je betaalt van - schulden die zijn ontstaan door betalingen eigen woning. Dus box 1.
Geld op de bank is van invloed op de bezittingen min de schulden, dus box 3.

E.e.a. heeft geen invloed op elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, dit heeft geen invloed op elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, tenzij je dat geld aanwend om versneld af te lossen, des te snelle afgelost, des te korter rente betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hypotheekrenteaftrek (box 1) staat in eerste instantie los van de belasting die je betaald op vermogen (box 3).

Maar stel je hebt 40.000 (en geen fiscaal partner), dan moet je over ongeveer 40.000 - 21.000 = 19.000 vermogensbelasting betalen (19.000 x 1,2% = 228).
Op je totaal te betalen/te ontvangen bedrag heeft het wel invloed. Want stel (even geen rekening houdend met kortingen ed) je krijgt ivm je renteaftrek 2000 terug, maar je moet nog 228 euro betalen in box 3. Dan krijg je maar 1772 euro terug.

Conclusie: direct heeft het geen invloed op elkaar omdat elk in een andere box valt. Indirect wel, omdat de belasting die je betaald over je som geld in mindering wordt gebracht op hetgeen je ivm je hypotheekrenteaftrek terug zou krijgen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Aan he einde van je aangifte als alle boxen bij elkaar worden genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing