Tot op welke mate kan mijn vriendin bij mij "intrekken" de problemen te komen met de huurtoeslag?
ik kan waarschijnlijk een huis huren van kennissen, omdat ik nog naar school ga heb ik geen hoog inkomen maar door de uitwonende studiefinanciering, mijn kleine inkomen, ondersteuning van ouders en huurtoeslag kan ik makkelijk alles betalen voor het huis.
Nu heb ik ook een vriendin en die zal ook vaak bij mij zijn maar omdat zij een vaste baan heeft mocht zij bij mij intrekken vervalt de huurtoeslag waardoor het huis eigenlijk te duur wordt. Tot op welke mate kan mijn vriendin bij mij zijn zonder in de problemen te komen met de belasting?
De vraag van teo gaat over de mogelijke toekomstige situatie: het huren van het huis van de kennissen waarbij de vriendin mogelijk gaat samenwonen met teo. In die situatie huurt de vriendin geen kamer maar wordt er samengewoond. Van onderhuur kan dan geen sprake zijn. Ik begreep uit je eerste reactie dat onderhuur aan vriendin je advies was. Als er zou worden samengewoond is er geen recht op huurtoeslag vanwege het (te hoge) toetsingsinkomen teo + vriendin. Zonder samenwonen zal er wel recht op huurtoeslag zijn.
Je gaat samenwonen of je gaat niet samenwonen.
En of dat effect heeft op e huurtoeslag, hangt af van jullie gezamenlijk inkomen. Als dat van haar hoog genoeg is, heb je die toeslag ook niet meer nodig, en zou het diefstal zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.