Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Tot op welke mate kan mijn vriendin bij mij "intrekken" de problemen te komen met de huurtoeslag?

ik kan waarschijnlijk een huis huren van kennissen, omdat ik nog naar school ga heb ik geen hoog inkomen maar door de uitwonende studiefinanciering, mijn kleine inkomen, ondersteuning van ouders en huurtoeslag kan ik makkelijk alles betalen voor het huis.

Nu heb ik ook een vriendin en die zal ook vaak bij mij zijn maar omdat zij een vaste baan heeft mocht zij bij mij intrekken vervalt de huurtoeslag waardoor het huis eigenlijk te duur wordt. Tot op welke mate kan mijn vriendin bij mij zijn zonder in de problemen te komen met de belasting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Je kan haar natuurlijk gewoon bij je inlaten wonen en je huurtoeslag behouden, dan moet je haar niet inschrijven op dat adres.
Ze kan zich bijvoorbeeld bij haar ouders inschrijven en jou de helft van de huur 'Zwart' geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat u er niet bij vertelt hoe oud u bent. Als u de huurtoeslag aanvraagt en u bent nog geen 23 jaar is de minimale rekenhuur om voor de huurtoeslag in aanmerking te komen € 215,50 en maximaal € 366,37 per maand. Als u 23 jaar of ouder bent is de maximumgrens veel hoger, namelijk € 664,67 per maand.

Als uw vriendin bij u komt wonen bent u verplicht toeslagpartners van elkaar. Het toetsingsinkomen mag dan niet hoger zijn dan € 29.900 per jaar. Zie voor de voorwaarden huurtoeslag de bron hieronder.

Toegevoegd na 8 minuten:
Om te bekijken of er recht is op huurtoeslag en zo ja hoeveel kunt u een proefberekening maken. Zie: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/
fisbel
12 jaar geleden
Of je vriendin trekt in, en jullie betalen het volle pondje, of jullie moeten gaan sjoemelen (frauderen) door haar niet in te schrijven op jou adres bij de gemeente. Maar dat is een risico...

Ik begrijp dat jullie met het gezamelijk inkomen boven de norm zitten. Dan houdt het al snel op. Echter begrijp ik heel goed dat als je nét op of boven die norm uitkomt en je toeslag wegvalt, het je inderdaad een hele berg geld scheelt, en of je er dan beter van wordt.....

Tegenwoordig moet je gewoon een beetje creatief zijn om wat over te houden. Ik wens jullie succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing