Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de b.t.w. Mediamarkt actie echt of geven ze gewoon 19% korting?

Oftewel als ik iets koop tijdens de actie kan ik dan de b.t.w. terugvragen via de belasting?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het gaat me niet om het rekenvoorbeeld, maar of ze zeggen dat ze de b.t.w. betalen of eigenlijk gewoon een korting geven. En ik dus de b.t.w. alsnog een keer terug kan vragen.

Anders gezegd is deze korting wel of niet interessant voor ondernemers.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Mediamarkt zegt in deze actie de BTW voor de klant te betalen. Maar dat kan helemaal niet. Ze zijn verplicht gewoon 19% (vanaf maandag 21%) BTW te rekenen over alle verkochte producten.

Je krijgt dus in feite een korting gelijk aan de BTW. Als je een onderneming hebt en je de BTW kan terugvorderen van de belasting, dan geldt dat ook gewoon op aankopen bij de Mediamarkt tijdens deze actie.

Deze actie neigt dan ook een beetje naar misleiding. Al eerder zijn andere bedrijven op hun vingers getikt, omdat ze beweerden dat je geen BTW hoeft te betalen. Mediamarkt heeft de formulering nu aangepast, zodat het misschien net wel mag. Maar het heeft niets met de BTW te maken, het is gewoon een korting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De btw wordt betaald door de mediamarkt. Dus in wezen geven ze korting de originele prijs is dan delen door 119 keer 100
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt gewoon 19% korting. Belasting moet altijd betaald worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedere detailhandelaar moet 19% en straks 21% afdragen aan de belasting dus ook Mediamarkt. Het is dus gewoon een korting van 19% of 21% zoals sommige andere winkels doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als Media Markt het doet zoals een vorige keer geven ze geen 19% korting maar 15,97% korting. Een artikel wat normaal euro 1000.- kost, kost tijdens deze actie (1000/1,19) = euro 840,34. En laatstgenoemd bedrag is 15,97% procent van euro 1000.-, dus geen 19%. Wat het percentage betreft, word je dus voor de gek gehouden.

En als je als bedrijf een computer koopt voor de genoemde euro 840,34 dan kun je de BTW die in dat bedrag zit ook op de gebruikelijke wijze in de administratie opnemen. ((19/119 * euro 840,34 = euro 134,17). Uiteraard moet om dit te mogen doen wel een factuur worden uitgereikt die aan de wettelijke eisen voldoet, maar dat is altijd zo.

Als Media Markt de consument ook nog laat denken, dat die echt geen BTW betaalt, zijn ze ook wat dit punt erin geslaagd de consument voor de gek te houden.

Toegevoegd na 13 minuten:
En om toch het gebruikte rekenvoorbeeld af te maken:
Computer kostte euro 1000.- incl. BTW -> kosten voor de ondernemer 840,34 exclusief BTW
Na actie Mediamarkt:
Computer kost euro 840,34 incl. BTW -> kosten voor de ondernemer 706,17 exclusief BTW.
Dat is een kostenbesparing van 15,97%.
Computoon
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing