Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik werk nu voor het uitzendbureau waarbij loonheffinskorting is toegepast. Als ik deze er af laat halen, hoeveel % gaat er dan van mijn loon af?

Graag met uitleg. Als ik meer info moet geven kan dat, ik weet alleen zelf niet wat ik er meer bij moet zeggen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Als je de loonheffingskorting 'eraf laat halen', houd je netto minder salaris over dan je nu hebt. Je kunt deze korting maar bij een werkgever tegelijk laten toepassen.

Hoeveel mnder je dan netto gaat verdienen, is lastig te zeggen. De loonheffingskorting bestaat onder andere uit de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. En die laatste is o.a. afhankelijk van het inkomen en de leeftijd.

Toegevoegd na 8 minuten:
Aanvulling (voor het idee)
Op internet is de (redelijk betrouwbare) 'bruto-nettocalculator' te vinden. Zie http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto

Als je daar bij 'CAO/bedrijfstak' kiest 'Uitzendbureau (ABU)', een salaris van euro 2200.-/maand ingeeft en een geboortedatum van 01-01-1985 dan krijg je:
- MET loonheffingskorting een nettosalaris van euro 1656,17/maand
- ZONDER loonheffingskorting een nettosalaris van euro 1352,50/maand
Bij dit brutoloon (en andere gegevens) dus een verschil van 18%.
Computoon
12 jaar geleden
Dat hangt af van het inkomen. Het uitzendbureau zal gebruik maken van de witte loonheffingstabellen. Deze kun je bij onderstaande link vinden. Je zoekt je brutoloon op, en dan vind je het nettoloon zonder en met loonheffingskorting.

Let wel: als u de loonheffingskorting stopt omdat u een andere baan neemt, doe dan een belastingaangifte over dit jaar. Afhankelijk van uw totale inkomen kan het zijn dat er teveel danwel te weinig loonheffing ingehouden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houd er ook rekening mee dat je bij twee of meer banen tegelijkertijd je begin van elk volgend jaar aangifte moet doen als er in totaal te weinig belasting is ingehouden.

Als je dan geen aangiftebrief krijgt dan is er waarschijnlijk te veel ingehouden en kun je mogelijk belasting terugkrijgen als je op eigen initiatief aangifte doet.

Het nettoloon bij 2 of meer banen is voorlopig; de afrekening (betalen of soms ontvangen) geschiedt bij de aangifte inkomstenbelasting. Dus waar je de algemene loonheffingskorting laat toepassen maakt niets uit indien je aangifte moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing