Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een organisatie zoals in mijn geval de kinderopvang zonder mijn toestemming informatie inwinnen bij de Belastingdienst?

Dit heeft gisteren plaatsgevonden en ik twijfel of dit wel mag in verband met de persoonsgegevens privacy wet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Een kinderopvang organisatie kan geen persoonlijke informatie inwinnen bij de belastingdienst. Dit zou wel kunnen als jij jouw gegevens bekend gemaakt hebt.

Toegevoegd na 2 uur:
Er zijn gastouderbureaus die het rechtstreeks voor je willen regelen, maar zoiets kan allen als jij als vraagouder daar toestemming voor geeft en dus jouw gegevens geeft, anders kan en mag het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Belastingdienst heeft privacy zeer hoog in het vaandel staan. De Belastingdienst zal nooit gegevens van belastingplichtigen aan anderen geven, behalve als ze dat wettelijk verplicht zijn en zelfs dan moet er een gegronde reden voor zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BSN voor kinderopvangtoeslag, huurtoeslag en zorgtoeslag

Kinderopvangorganisaties zijn wettelijk bevoegd en verplicht om voor de kinderopvangtoeslag ouders te vragen naar hun burgerservicenummer (BSN) en dat van hun kind. Zij vragen die gegevens zodat de Belastingdienst Toeslagen de administratie van het aantal gebruikte opvanguren kan koppelen aan haar eigen gegevens. Dit geldt ook voor verhuurders voor de huurtoeslag en voor zorgverzekeraars voor de zorgtoeslag.
--------------
Dat betekent nog niet dat ze informatie mogen inwinnen bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing