Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb 135 uur vakantie dagen staan.1 juli start ik bij een andere baas. beter mijn uren in 1x uit te laten betalen, of over een overlapende periode?

Door het verkrijgen van een zomerbaan, waar ik in totaal voor 2 maanden 2400 euro voor ga verdienen, ga ik mijn huidige baan opzeggen. Ik wil graag weten of het verstandig is mijn restant aantal uren uit te laten betalen in een keer, en dus geen overlap heb met een tweede baan. of dat ik mijn uren moet spreiden over 2 maanden, en dus geen extra belasting hoef te betalen. mijn jaarsalaris is onder de 10.000 als studentzijnde.
kan iemand mij hier passend advies voor geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Het maakt niets uit. Je betaalt belasting per jaar en niet per baan. Kort antwoord, maar zo is 't.
paulus811
13 jaar geleden
Als je je laat uitbetalen dan val je in een andere (hoogste) belastingtarief. Dat is dus altijd nadelig.

Voordeliger is de rest gewoon als vakantiedagen opnemen. Formeel heb je dan twee banen en dat mag gewoon. Dan krijg je je gewone salaris doorbetaalt en val je niet in het duurste tarief.

Tip: vraag na afloop van het belastingjaar altijd een teruggave aan. Die wordt voor een jongere vrijwel altijd gehonoreerd! Met een half uurtje werk een paar honderd euri verdiend ;-)

Toegevoegd na 51 seconden:
*doorbetaald met een d (foei toch)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt wel uit in de maand zelf.
Als je over de grens gaat door een hoger inkomen die maand betaal je meer belasting.
Maar aan het eind van het jaar berken je je aangifte over het hele jaar, dus zou je te veel betaalde belasting terug krijgen.

Echter voor het uitbetalen over meerdere maanden zit wal wat andere punten. ga je voor een andere werkgever werken , kan je maar 1 keer loonheffingskorting toepassen en dus zou je of toch weer meer belasting betalen en het terug moeten halen. Of als beide werkgevers het wel doen moet je juist gaan terugbetalen.

Verder is de vraag of een werkgever waar je uit dienst bent nog wel een paar maanden wil doorbetalen. Je bent dan op papier namelijk nog steeds in dienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nog een optie. Normaal zeg je een baan op tegen het einde van de maand. Stel dat je morgen (21 mei) opzegt, dan kun je eind juni weg bij de huidige baan. Uitgaand van een 8-urige werkdag/40-urige werkweek kun je dan ruim 3 werkweken stoppen voor eind juni (135/8), die je gewoon krijgt doorbetaald. ('Opmaken vakantiedagen'). Uiteraard dient dit in overleg met de huidige werkgever te gebeuren. Brengt geen ongemakkelijke fiscale gevolgen met zich mee, het is eigenlijk hetzelfde als het opnemen van het 'gewone' vakantieverlof.

Ik ken geen werkgevers die de uitbetaling van nog niet opgenomen vakantiedagen bij einde dienstverband over meer maanden uitsmeren. Normaliter wordt alles wat je per einde dienstverband tegoed hebt in één slotafrekening uitbetaald (salaris, opgebouwde vakantietoeslag tot dat moment, niet-opgenomen vakantiedagen waarop je al recht had, eventueel evenredig deel van een contractuele eindejaarsuitkering e.d.) met daarop in mindering gebracht hetgeen je nog aan de oude werkgever verschuldigd was. En dat was het dan.
Computoon
13 jaar geleden
Meestal heb je een opzegtermijn bij ontslagname.
Ik zou de openstaande uren met de opzegtermijn verrekenen. Heb je lekker nog wat vrij en krijgt toch je geld. Uitbetalen van die uren kost je alleen maar geld en niet zo'n beetje. Er gaat best veel belasting vanaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing