Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom moet ik belasting afdragen, over geld dat ik niet eens gekregen heb?

Ik heb een huis geerfd (vrij van hypotheek) dat ik met zeer slecht achterstallig onderhoud heb verkocht voor 160.ooo euro. Ik moet 10 % erfbelasting betalen. Maar ik kreeg een aanslag over de WOZ waarde. En die was volgens de belasting 220.000 euro. Dus moet ik 6000 euro extra afdragen

13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ach ach lullig maar zal er even opletten. Je woz waarde heeft niets met de verkoop prijs van het huis te maken. Dat is een vastgestalde waarde die de gemeente bepaald. Dat het huis zwaar verwaarloost is betekent ook direct dat je er minder voor hebt ontvangen. Dus je hebt een beetje pech en betaald dus over iets wat eigelijk minder opgebracht heeft.
ronron1212
13 jaar geleden
De erfbelasting over een geerfd huis wordt vastgesteld op basis van de woz waarde, Vind je die te hoog, dan kun je bezwaar maken. Zie link:

http://www.netwerknotarissen.nl/home/mijn-familie-relatie/erfenis-afwikkelen/woz-waarde-ook-belangrijk-bij-erven-huis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eigenaar heeft helaas verzuimd om verlaging van de WOZ waarde te regelen. Jij als nu belanghebbende kunt dat alsnog doen,ook dan vragen om ambtshalve herziening van de WOZ waarde over de eerdere jaren.
De nieuwe eigenaar krijgt als het goed is een aanslag op basis van € 160.000
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing