Ik heb nu een huurhuis, maar over een tijdje krijg ik een eigen woning, heb ik dan nog recht op de toeslagen van de belasting?
Dat huis krijg ik als schenking, ik krijg nu veel toeslagen, heb ik daar dan ook nog recht op als ik die woning krijg? (behalve dan de huurtoeslag)
Ik kan je geen antwoord geven op de vraag. Maar ik raad je aan om je heel goed te laten informeren. Want gezeik met de belastingdienst wil je echt niet!
hij kent de regels precies!
In het gunstigste geval neemt de schenker de te betalen schenkbelasting voor zijn rekening. In het slechtste geval (schenking niet door ouders) betaal jij 30% cq 40% schenkbelasting. In deze laatste situatie kan je natuurlijk wel een hypotheek nemen op de woning. Die zal je waarschijnlijk ook wel krijgen. En de hypotheekrente is aftrekbaar. Toeslagen: zie mijn antwoord hieronder.
Ga nog wel dit jaar in het huis wonen. Als je per 1 januari 2013 niet in het huis woont en de woning is al wel op jou overgeschreven, telt per peildatum 1 januari 2013 de woning als bezit Box 3. En bij een huis van € 200.000 krijg je 4% inkomensbijtelling, dus € 8000. Voor de toeslagen telt het verzamelinkomen Box 1, 2 EN 3. Dat wordt het toetsingsinkomen genoemd. Staar je hier ook niet bind op. Zorgtoeslag zal in dat laatste geval een paar honderd euro minder zijn, net als het kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag. (als je dat hebt) Meer dan € 1000 toeslagen verlies zal er niet zijn als je de woning eind dit jaar bezit en er nog niet woont. Bijvoorbeeld omdat het huis opgeknapt moet worden.
ze zullen je wel antwoord geven op je vragen, maar ze zullen je niet helpen. Stel dat ze extra informatie voor je hebben dan zullen/mogen ze je die niet geven als je er niet om vraagt en jij weet niet waar je precies naar moet vragen.
Beter een adviseur vragen en hier veel vragen stellen, fisbel weet er best veel vanaf. Het gaat snel om veel geld, vooral de belasting over de schenking, dus het is het in dit geval zeker waard.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.