Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb nu een huurhuis, maar over een tijdje krijg ik een eigen woning, heb ik dan nog recht op de toeslagen van de belasting?

Dat huis krijg ik als schenking, ik krijg nu veel toeslagen, heb ik daar dan ook nog recht op als ik die woning krijg? (behalve dan de huurtoeslag)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je krijgt de woning Rietje. Er zal schenk- of erfbelasting over zijn betaald. Het maakt niet uit door wie.

Jij gaat in de woning wonen en de woning behoort dan tot Box 1 - werk en woning. Zolang de woning niet wordt verkocht is er geen Box-3 verhaal.

Toeslagen: er verandert HELEMAAL NIETS. (behalve het recht op huurtoeslag) Je inkomen is bepalend voor de hoogte van de toeslag: zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, kindgebonden budget. Veel plezier met je nieuwe woning!
fisbel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk het niet.
Als dat huis op jouw naam komt te staan, dan ben jij dus in het bezit van een 'vermogen'. Daar zul je belasting over moeten betalen en dat is geen kattepis. Logisch gevolg van het vermogen waarover jij beschikt, vervalt het recht op toeslagen. Maar misschien zijn hier weer speciale regels voor. Ik zou het gewoon eens navragen bij de Belastingdienst.

Toegevoegd na 1 minuut:
(beetje onduidelijk getypt zie ik)
Ik bedoel "ALS logisch gevolg van..."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan welke toeslagen je krijgt, denk ik. Ww houd je gewoon, uitkering van soc dienst is een heel ander verhaal. kijk eens opwww.berekenuwrecht.nl Daar wordt je al een stuk wijzer
13 jaar geleden
Als je dat huis krijgt moet je over het vermogen schenking belasting betalen. Daarnaast is het dan zo dat je een vermogen hebt met een vermogen krijg je geen toeslagen of een uitkering uit de sociale zekerheid dus een bijstandsuitkering.
ronron1212
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing