Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waar vul ik mijn ww uitkering in bij de belastingopgaaf ?

mijn vriendin heeft een salaris, die vul ik gewoon in, maar waar vul ik mijn ww in ? en waar vind ik dit ?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wie geen zin heeft in dit lange antwoord, leze direct het antwoord onder de stippellijn!

De twee antwoorden die op de vraag gegeven zijn (1 weggehaald) duiden erop dat er nogal wat mis kan gaan bij het correct invullen van de uitkering in de aangifte. Als zelfs 'deskundigen' het laten afweten.

Soms is het ook lastig: dit jaar zag ik in de VIA van een client een wachtgeld geplaatst bij: loon. Was toch echt fout! Verleidelijk is het dan om het het inkomen daar te laten staan. Als zelfs de Belastingdienst dit inkomen op de verkeerde plek zet (....). Het scheelde hier € 1000 belasting vanwege daaraan gekoppelde arbeidskorting. Deze korting was overigens niet op de jaaropgave vermeld - een reden de rode lamp aan te zetten. (fout was zo bleek gemaakt door de uitkerende instantie - vergissing met opting in)

De werkloosheidsuitkering plaatsen bij: LOON behoort tot de top-vijf van gemaakte invulfouten. Met vaak het rampzalig gevolg dat er heel veel belastinggeld terugbetaald moet worden. Er is immers arbeidskorting verkregen door het foutief invullen. (werkloosheidsuitkering = geen arbeidskorting)

De Belastingdienst heeft het begrip: inkomen uit tegenwoordige arbeid / vroegere arbeid sinds enige jaren losgelaten en vervangen door de termen: inkomsten uit loondienst / uitkeringen.

De verwarring betreft veelal de uitkeringen: ziektewetuitkering en werkloosheidsuitkering. Omdat die elkaar nogal eens opvolgen - men wordt eerst ziek en daarna werkloos - is er een gerede kans dat het invullen misgaat. Vooral als men voor het eerst ziek / werkloos wordt.

Ziektewetuitkering is gerelateerd aan loon - de uitkering kan van de werkgever komen maar ook van het UWV. Dat de ziektewetuikering loon is, kan je zien aan de verleende arbeidskorting. Hoewel dat ook weer verwarrend kan zijn, want soms staat er: arbeidskorting € 0.

Werkloosheidsuitkering altijd vermelden bij: pensioen, uitkeringen. De foute redenatie was nogal eens: ik heb een werkloosheidsuuitkering, dat is toch geen pensioen. Vervolgens plaatste men de uitkering bij: loon.

Overigens wordt de foute plaatsing niet eens altijd afgestraft. Soms slipt de fout erdoorheen en ben je de gelukkige met misschien wel € 1000 belastingwinst. Hoewel de belastingcomputers deze fouten steeds vaker eruit filteren.

-----------------------------------------------------------
Na dit lange verhaal: waar vul ik mijn ww-uitkering in?
Antwoord: bij uitkeringen: pensioen en andere uitkeringen.
fisbel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De WW vul je in op dezelfde plek waar je ook je normale inkomen zou invullen. Het valt onder de categorie "Inkomen uit arbeid en voormalige arbeid".

Toegevoegd na 6 uur:

Ik heb het even voor je opgezocht. Het bleek in 2011 toch te zijn veranderd ten opzichte van een paar jaar eerder. In 2011 moest je een WW-uitkering invullen onder het kopje "AOW, pensioen, lijfrente, bijstand en andere uitkeringen".

Bij de toelichting staat "AOW, pensioen, WAO, WIA, WW, Anw, bijstand of andere uitkeringen, zoals lijfrente-uitkeringen of afkoopsommen die onder de loonheffing vielen."

Wat ze daar vragen is de naam van de uitkeringsinstantie, de uitkering, en de ingehouden loonheffing. Die vind je op het jaaroverzicht dat je uiterlijk in maart zult ontvangen.
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing