Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moeten mijn ouders kostgeld opgeven aan de belastingdienst?

Ik ben 20 jaar, woon nog thuis en betaal mijn ouders elke maand 300 euro onkostenvergoeding. Moeten zij dit opgeven als inkomstenbron en er inkomstenbelasting over betalen?

Want dan betaal ik voortaal wel 'in natura'.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, kostgeld hoef je niet op te geven als inkomsten. Het is een onkostenvergoeding en geen loon voor een dienst of product. Je betaalt ook geen huur.

Toegevoegd na 5 minuten:
In een eerdere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/gaat-wonen-betaalt-kostgeld-200.61716 werd in het beste antwoord aangegeven dat je wel belasting moet betalen, maar in dat antwoord gaat het niet om kostgeld, maar om onderhuur/ verhuur van kamers aan iemand anders.

Als er geen winst op wordt gemaakt zal de belasting dit niet zo snel als huur zien. Volgens het Nibud is de drempel iets van 300 euro.

Toegevoegd na 8 minuten:
De inkomsten uit kamerverhuur voor particulieren (hospitakamers) zijn tot een bepaald bedrag vrij van inkomstenbelasting (IB). De Belastingdienst stelt dit bedrag jaarlijks vast. In 2011 is de vrijstelling voor kamerverhuur € 4.333. Voor 2010 bedraagt de vrijstelling € 4.262.

Maar er is dus wel een verschil tussen kamerhuur en kostgeld aan de eigen ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing