Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het voordelig voor een werkgever om mijn +uren in te zetten voor wonen boven de zaak ipv huur?

Ik ben werknemer en heb een flink aantal +uren openstaan die werkgever en werknemer graag zien verdwijnen. Nu dacht ik (werknemer) ze in te ruilen voor de huur van de woning. (die ik al aan de werkgever betaal) Is dat verstandig voor mij en aantrekkelijk voor de werkgever?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
729

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voor beide kan dat voordelig zijn belasting technisch,
als je de uren laat uit betalen dan hou je er niet veel van over,dus het gebruiken voor de huur lijkt mij geen slecht idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is niet verstandig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Netto ga je er niets op voor- of achteruit. Ook al verrekent jouw werkgever deze uren met de huidige situatie, hij mag deze uren alleen maar netto uitkeren.

Ook levert het niets op als jullie afspreken om de huur op papier te verlagen. Het is namelijk zo dat als jouw werkgever jou geen zakelijke huur rekent (die je waarschijnlijke nu betaalt), dat het verschil loon in natura is, waar ook weer belasting over betaalt moet worden. Dus ook dat is geen oplossing.

De enige oplossing is dus uitbetalen, of omzetten in vrije dagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou betaling in natura zijn en over de waarde daarvan moet gewoon belasting betaald worden.
Het enige verschil dat je ziet is dat je het geld niet eerst op je rekening krijgt maar dat het verrekend wordt met je huur.

Je kan het natuurlijk ook zwart doen, maar of dat verstandig is?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een vrij dom voorstel. Je hebt een huurcontract ingaande op een bepaalde datum, eerst krijgt hij elke maand huur van je en dan een zeker tijd niet en dan weer wel. Als er gecontroleerd zou gaan worden dan hangen jullie. De kans lijkt me echter klein.
Als hij je bruto loon wegstreept tegen de huur dan is dan begaat hij fraude omdat hij de in te houden en af te dragen belasting en sociale premies niet afdraagt.
Zorg dan wel dat je een schriftelijk bewijs van ontvangst van de huur krijgt, zodat er achteraf niet gezegd kan worden dat je de huur nog verschuldigd bent.

Als hij je netto-loon wegstreept tegen de huur en de belasting voor jou afdraagt dan is er niets aan de hand maar het effect is voor beiden nihil.
.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding