Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik dan wel geld terug vragen of niet?

Op dit moment werk ik via randstad. Ik werk voor randstad bij 2 verschillende werkgevers (horeca en administratief). Ik weet dat er voor beide loonheffingskorting wordt toegepast, omdat randstad eigenlijk mijn werkgever is.

Nu werk is dus part-time en wil graag nog een ander baantje erbij. Ik probeer natuurlijk weer via randstad te regelen maar die heeft op dit moment een beperkt aanbod.

Ik heb gehoord dat als ik een andere baan erbij neem via een andere werkgever zonder de loonheffingkorting ik maar 50% overhoud. Kan ik een deel hiervan alsnog terug vragen bij de belastingdienst? Wat is het beste? Vanaf augustus ben ik weer student, 24 jaar en sta nog ingeschreven bij mijn vader.

Mocht je meer gegevens nodig hebben om hier een antwoord op te kunnen geven dan hoor ik het graag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Als je de loonheffingskorting laat toepassen bij 2 werkgevers zal dit resulteren in dat je te weinig loonheffing afdraagt, dan moet je hoogstwaarschijnlijk bijbetalen. Dat zou ik natuurlijk afraden.

Het gaat wel betekenen dat je voor 2e baan in het begin minder overhoudt, 50% is echter wat overdreven denk ik omdat de 1e schijf in de inkomstenbelasting zonder korting 33% is. (ik weet je inkomen niet dus dit is een schatting)

Echter het maakt per saldo niet uit, de belastingdienst kijkt namelijk naar wat je over geheel 2010 of 2009 hebt verdiend. Van 1 januari t/m 31 december dus, en wat je daarover aan inkomstenbelasting verschuldigt bent.

Als je het zo invult ga je dus gewoon geld terugkrijgen, dat is altijd leuk. Je krijgt zelfs een paar euro rente, het is een druppel ik weet het maar beter dan bijbetalen toch?

En voor de aangifte zelf pak je al je jaaropgaven en gebruik je onderstaande link, gaat lukken denk ik!

(let op het jaartal van aangifte in de link is 2010!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Inderdaad kun je teveel betaalde loonbelasting terugvragen bij de belastingdienst.
Uiteindelijk zal bij het bepalen van hoeveel loonbelasting je moet betalen het niet uitmaken of je wel of niet loonheffingskorting hebt aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zeker weet dat je in 2011 BRUTO in totaal niet meer dan circa € 6400 verdient, dan kun je bij elke baas/dienstbetrekking in 2011 en alleen voor dat jaar de algemene heffingskorting laten toepassen, want over een bruto inkomen tot € 6.400 ben je geen inkomstenbelasting/premieheffing verschuldigd, zodat je weinig of geen loonheffing wordt ingehouden.
Als je wilt "sparen" bij de belastingdienst moet je NERGENS de heffingskorting laten toepassen. Dat is vooral handig als je de neiging zou hebben om alle geld meteen uit tegeven.
Het verhaal van 50% overhouden is een fabeltje.
Inplaats van het voorgaande zou je kunnen vragen (gunst en geen recht)of men de scholierenregeling (zie site Belastingdienst) ) wil toepassen. Dan wordt per kwartaal per baan tot bruto € 1.600 geen belasting en minder andere lasten ingehouden.
Werkt niet helemaal goed als je inkomen niet gelijkmatig over 4 kwartalen is gespreid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing