Zijn er uitzonderingen op het schenkingsrecht? Zie uitleg voor meer duidelijkheid.
Ik zit met het volgende:
We spelen al enige tijd met wat vrienden samen mee in de staatsloterij.
We hebben een aparte e/o rekening die op mijn naam staat met als extra gemachtigde een vriend.
De rekening was in eerste instantie voornamelijk bedoeld om te sparen voor dagjes weg, maar daar is de laatste tijd de klad een beetje ingekomen omdat er veel niet meer zo makkelijk wegkunnen.
We hebben nu besloten het saldo uit te betalen en alleen door te gaan als loterijrekening.
Ieder stel legt dan 3 Euro per maand in.
Van die 3 euro wordt het lot betaald (en de onvermijdelijke bankkosten).
Stel dat er nu een miljoen opvalt. Dat bedrag komt op de bovengenoemde rekening en ik betaal alle deelnemers hun deel uit.
Hoe zit dat dan met het schenkingsrecht?
Komt er dan extra belasting over dat bedrag of is dat hier niet van toepassing omdat aangetoond kan worden dat iedereen mee betaald heeft om die prijs te krijgen?
(ik hoop uiteraard dat dit ooit eens een actuele situatie wordt, maar sommige dingen kun je maar beter van tevoren uitgezocht hebben).
('t was destijds een mevrouw, nu een meneer... dat moeten we ook ooit nog eens laten omzetten, maar dat roepen we al 5 jaar).
Als er bij de Oudejaarsloterij een miljoen op valt dan geef jij je aandeel aan (als banktegoed) in box 3 en de anderen geven een vordering aan.
Kort daarna krijgen de anderen het geld en is hun vordering voldaan.
Voorbeeld over feitelijke situatie : een familielid heeft een en/of rekening met mij.
Het familielid geeft het hele saldo aanen ik niets.
Dat is afgestemd met de fiscus en is akkoord. Er blijkt wie het geld er op stort en wie de eigenaar is van het gestorte geld.
Er blijkt voorts dat ik de betalingen die ik doe niet voor mijn persoonlijke behoefte besteed.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.