Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet mijn vrouw ook belastingaangifte doen als ik als dat zelf doe?

Ook al heeft ze nog nooit aangifte gedaan in Nl. We zijn dus getrouwd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Moeten niet.
Het is wel verstandig en gemakkelijk om dat wel (samen) te doen.
Je hebt dan beter overzicht.
Je kunt sommige inkomsten en aftrekposten op de meest gunstige wijze verdelen.
De niet of weinig verdienende partner kan algemene heffingskorting vergoed krijgen onder de voorwaarde dat de verdienende partner tenminste dat bedrag aan belasting betaalt.
Ook kun je bij lage inkomens/weinig belasting betalen en hoge zorgkosten in aanmerking komen voor de Tegemoetkomingsregeling specifieke zorgkosten (Tsz).
Uit ervaring is bekend dat heel veel mensen (partners) TEN ONRECHTE blij zijn als ze een brief van de Belastingdienst krijgen dat ze geen aangifte hoeven te doen.
De verplichting tot aangifte is er voor mensen die een aangiftebrief krijgen en ook voor mensen die die brief niet krijgen maar belasting moeten (bij)betalen.
Je moet zelf opletten of je belasting terug kan krijgen. Dat is gemakkelijk te doen met het aangifteprogramma van de Belastingdienst van internet.
Ander voordeel van samen aangifte doen is dat je financiele situatie aandacht krijgt.
Bijvoorbeeld om het geld op slapende spaarrekeningen met gedaalde rente over te hevelen naar betere spaarrekeningen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wel als ze inkomen geniet. Het kan op een gezamenlijke belastingaangifte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij de kostwinner bent en zij verdient geen geld dan heeft ze ook niets om aangifte over te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ookal werkt ze niet, het is verstandig om aangifte te doen.
Zij krijgt dan de heffingskorting uitbetaald die bij u afgetrokken is.
İk zou het dus wel doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ze hoeft geen aangifte te doen als de belastingdienst daar niet om vraagt. Wel moet je haar inkomen in jouw aangifte opgeven en kun je eventuele aftrekposten mogelijk verdelen zodat je deze mogelijk tegen een gunstig tarief aftrekt.

Doe je apart aangifte voor je vrouw, dan verwacht de belastingdienst dat vanaf dat moment ieder jaar en kom je daar vrijwel niet meer vanaf.
paulus811
13 jaar geleden
Als ze geen inkomsten geniet dan niet.

Heeft ze wel inkomsten dan kun je op een formulier ook de aangifte van je partner (echtgenoot) opgeven.

Overigens als ze geen opdracht tot aangifte heeft ontvangen en jullie hebben de indruk dat ze wel IK belasting moet betalen, dan ben je verplicht een IK biljet in te vullen en op te sturen.
Maar nogmaals, dat kan ook op een formulier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing