Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik BTW berekenen over reiskosten?

Zijn reiskosten (tot op zekere hoogte) BTW-vrij? Ik heb verschillende bronnen gelezen maar ik kom er niet uit, ze lijken elkaar tegen te spreken.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ik zal iets specifieker zijn:
Stel, ik stel voorrijkosten vast op € 10,-, moet ik daar nog BTW over verrekenen.
Of stel dat ik een kilometerprijs (voor de auto) bereken van € 0,19, moet ik daar BTW over verrekenen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het ligt er een beetje aan wat voor soort reiskosten je bedoelt want er gelden verschillende tarieven op verschillende soorten travel onkosten.
Ik ga er evan vanuit dat je het vraagt omwille van wel/niet aftrekbare btw, hierbij mijn ervaring als travelbooker waarbij ik dus veel BTW bonnen verwerk:
- vliegtickets: daar wordt een TAX berekend die bestaat uit verschillende onderdelen w.o. de zogeheette airport tax maar valt niet onder de normale BTW regeling en heeft dus ook geen aftrekbare BTW
- hotelkamer: daar wordt 6% BTW over gerekend en een citytax maar deze BTW wordt bij hotels over het algemeen heel netjes gespecificeerd in 6% en 19% en wat wel en niet aftrekbare BTW bedragen zijn
- taxirit: daar wordt 6% BTW over gerekend en wordt vaak ook op bonnetjes gespecificeerd
- openbaar vervoerbewijzen: 6% btw maar wordt niet gespecificeerd op de vervoersbewijzen (althans niet in nederland)
- parkeerkosten: 19% BTW en wordt over het algemeen gespecificeerd op parkeertickets
- brandstof: 6% en wordt meestal gespecificeerd

Toegevoegd na 2 minuten:
volgens mij geeft ik verkeerd percentage bij brandstof op, het is 19% volgens mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan waar de kosten uit bestaan. Trein is incl vliegtuig ook, benzine daarentegen heeft geen btw maar accijns. Je kunt dus naar mijn idee geen btw aan je reiskosten toevoegen, alleen terugrekenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een bedrijf dan moet je overal btw over bereken
ronron1212
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing