Hoe voorkom ik dat de Belastingdienst geld op een en-of-rekening als mijn geld ziet?
Een vriend is vorig jaar naar Afrika vertrokken. Hij blijft daar een paar jaar, voor ontwikkelingswerk.
Ik verzorg zijn geldzaken in Nederland. De makkelijkste manier om dat voor elkaar te krijgen, was zijn rekening omzetten in een en-of-rekening. De rekening staat nu dus ook op mijn naam. Het geld op de rekening is echter uitsluitend van hem.
Hoe voorkom ik nu dat de Belastingdienst denkt dat het geld dat op deze en-of-rekening staat, voor de helft van mij is?
Toegevoegd na 3 dagen:
Toelichting:
We hebben expres gekozen voor een en-of-rekening en niet voor een machtiging.
Bij een machtiging mag ik zijn rekening inzien en over het geld beschikken. Ik mag echter niet namens hem met de bank in contact treden om afspraken (bijv. kredietlimiet) te wijzigen of andere dingen aan de rekening te veranderen.
Door er een en-of-rekening van te maken, kan ik veel meer dan met alleen een machtiging.
riennevaplus, het geld is niet meer van u.
Als er 1 instantie is die totaal niet met je meedenkt en totaal klantonvriendelijk is, dan is het de belastingdienst wel. Ik wens je veel succes met je gevecht tegen deze instantie!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.