Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

belasting over erfenis?

ik ben man van 60 alleenstaand
ik heb mijn nicht tot mijn erfgename beschreven
hoeveel% belasting betaalt zij over de erfenis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je nicht heeft een vrijstelling van 2000,- euro. Alles daarboven moet zij tot een bedrag van ongeveer 118.000,- 30% belasting betalen. Is het meer dan de 118.000,- dan is het vanaf dat bedrag 40% belasting.

Nu even in Jip en Janneke taal; je nicht erft 50.000,- van jou. Dan moet ze dus over 48.000,- 30% belasting betalen. Dat is 14.400,- duur grapje dus.

Dus als het een flink bedrag is en je kunt het al missen en ze is je dierbaar dan kan je eventueel overwegen om bij leven af en toe stiekem wat toe te schuiven. Maar dat heb je niet van mij ssssst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hangt af van het bedrag wat zij erf van je de tabellen kun je hieronder vinden. Dus ik kan niet precies zeggen wat ze moet betalen hangt echt van het bedrag af
ronron1212
14 jaar geleden
Ik neem aan dat de notaris bij wie je het testament hebt gemaakt je daarover goed kan informeren, ook over mogelijke besparing van erfbelasting.
Je kunt nog van testament veranderen als je iemand zou leren kennen met wie je iets zou willen delen.
Houd ook rekening met de mogelijkheid dat jij je nicht overleeft en met haar eventuele partner en kinderen. Mogen die meedelen van jou?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing