Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik mijn bankrekeningafschriften bewaren voor de belastingdienst?

Is dat nog nodig, om je bankrekeningafschriften 5 jaar te bewaren voor de belastingdienst.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Men zegt van wel, maar het is in de meeste gevallen niet nodig. Je krijgt in januari een jaaroverzicht voor de belastinaangifte en dat is normaal voldoende.
Ik ben nu 70 jaar en er is in al die jaren nog nooit een belastinginspecteur die er om gevraagd heeft.
Ook kan de inspecteur de gegevens bij je bank opvragen. De jaarafschriften krijgen ze zowiezo automatisch van de bank toegestuurd.
Behalve als je grote sommen geld overmaakt is het handig en natuurlijk als je een bedrijf hebt, dan is het noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja. 5 jaar.

Hoe lang moet ik bankafschriften bewaren
Voor bankafschriften geldt een bewaartermijn van vijf jaar. Je kunt je echter afvragen of het langer bewaren van bankafschriften, bijvoorbeeld digitaal, ook niet zeer zinvol is.

http://financieel.infonu.nl/administratie/28981-de-belastingdienst-en-de-fiscale-bewaarplicht.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Als particulier hoef je helemaal niets te bewaren.
14 jaar geleden
De belastingdienst,kan zelfs tot na 5 jaar nog om gegevens vragen.
In principe zal dit bijna nooit gebeuren.
Maar het kan wel.
Dus gewoon bewaren.
En zoveel ruimte neemt dit niet in.
En als je toch bezig bent,,als particulier.
Ga dan gewoon voor 7 jaar,dan ben je altijd gedekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bewaren tot 5 jaar na datum definitief geworden aanslag van het belastingjaar jaar.
Als de aangifte 2004 in 2005 is geregeld (door uitstel of wat dan ook) mag je het in 2010 weggooien.
N.B,. niet alleen de jaaropgaven en betalingsbewijzen bewaren maar ook rekeningen e.d. van posten die in je aangifte zijn opgenomen.
Uit ervaring weet ik dat nog enkele jaren nadien de fiscus vragen stelt m.n. als de aangifte er anders uitziet dan andere jaren.

Toegevoegd na 8 uur:
Verduidelijking/aanvulling: Er is geen wettelijke verplichting voor particulieren om bescheiden te bewaren. Dit in tegenstelling met bij voorbeeld personen die winst uit onderneming of beroep genieten.
Het is verstandig dat u als particulier belastingpapieren met bewijsstukken tenminste 5 jaar bewaart. Deze termijn wordt langer door de termijn van verkregen uitstel voor indiening aangifte.
Deze lange tijd is nodig met het oog op een eventuele navorderingsaanslag die zoveel jaren nadien kan worden opgelegd.
Dan moet je met (tegen)bewijs kunnen komen, anders sta je met lege handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg al een paar jaar geen afschriften meer omdat ik alles met internetbankieren doe. Lijkt me dus niet meer nodig om bankafschriften als hard-copy te bewaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe moet je over 5 jaar bewijsstukken kunnen aanleveren aan de belastingdienst, indien de belastingdienst hier naar vraagt. Bewijslast geld ook voor particulieren. Ikzelf vind het meestal onzin om alle bankafschriften te bewaren. Ik kijk elk jaar welke aftrekposten ik genoten heb, van deze gegevens bewaar ik wel de desbetreffende nota's en afschriften. Daarnaast bewaar ik de financiële jaaroverzichten en de jaaropgaven met betrekking tot deze jaren. Wanneer een belastinginspecteur vragen zal stellen zal dit over de gegevens gaan welke zijn ingevuld binnen de aangifte ( van uitgaande dat alles is aangegeven)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5 jaar voor een particulier. Zeven jaar voor niet-particulieren. Overigens hoef je niet de fysieke (papieren) afschriften te kunnen overleggen. Als jij je transacties op een andere wijze kan overleggen is het ook goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het verleden moest je het wel bewaren gedurende 5 jaar
tegenwoordig hoef je als particulier geen bankafschriften meer te bewaren voor wie dan ook
bij veel banken is of worden de afschriften gestopt dus dan kan je ook niets meer bewaren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing