Is het waar dat een Spaanse 2Euro munt uit 1999 400€ waard is? (Zeldzaam)?
Ik las dit op internet, dus ik gelijk naar mn 2euro pijp, en... ja hoor!!! Ik heb er een aantal van. (Ben ik nu rijk? Of nepnieuws)
3.4K
3.4K keer bekeken
Gizzie
4 maanden geleden
Tja, mn moeder spaarde de eerste euro's (zo'n 25 jaar geleden) en daar zaten ze dus in. Dus als er meerdere mensen zijn op deze site die ook 2euro munten 1999 Spaans hebben... dan is het nep, vandaar mn vraag.
LeonardN
4 maanden geleden
Incorrect. (toen werd het pas een wettig betaalmiddel).
https://www.weekvanhetgeld.nl/over-deze-week/activiteiten/spreekbeurtpakket-over-munten/Spreekbeurt%20Alles%20over%20geld.pdf
Jaartal
Op de munten staat een jaartal. Dit is het jaar waarin de munten zijn gemaakt. De euro werd pas
in 2002 wettig betaalmiddel, maar toch bestaan er munten met het jaartal 1999, 2000 en 2001.
Dit komt omdat er zoveel munten moesten worden gemaakt voor 1 januari 2002, dat ze al in
1999 zijn begonnen met het slaan van de munten. @Gizzie
Kan je de bron delen? Waarschijnlijk gaat het dan (als het waar is) om een specifieke drukfout oid.
Jaartal
Op de munten staat een jaartal. Dit is het jaar waarin de munten zijn gemaakt. De euro werd pas
in 2002 wettig betaalmiddel, maar toch bestaan er munten met het jaartal 1999, 2000 en 2001.
Dit komt omdat er zoveel munten moesten worden gemaakt voor 1 januari 2002, dat ze al in
1999 zijn begonnen met het slaan van de munten. @Gizzie
Kan je de bron delen? Waarschijnlijk gaat het dan (als het waar is) om een specifieke drukfout oid.
Gizzie
4 maanden geleden
https://www.etsy.com/nl/market/2_euro_spanje_1999
(link Spaanse 2 euro munt 1999)
AnnBoo8146
4 maanden geleden
Het lijkt om een herdenkingsmunt te gaan. Maar of hij daardoor zoveel geld waard is weet het niet. Wat opvalt is dat op Etsy (de link van in de vraag) staan meerdere van deze munten op een rijtje. De goedkoopste is iets meer dan 4 euro waard en de duurste 500 euro. En sommige verkopers geven aan dat ze een hele voorraad hebben van deze munt. Dus heel zeldzaam zal hij niet zijn. Maar met verzamelobjecten is het vaak wat de "gek ervoor geeft".
Inekez1
4 maanden geleden
Verkopers op Etsy bepalen zelf de vraagprijs voor wat ze aanbieden. Dat wil niet zeggen dat dat ook een reële waarde is. Als 1 iemand een munt aanbied voor een paar honderd euro, denken er vanzelf meer mensen dat ze dat ook kunnen doen omdat ze ook een vergelijkbare munt hebben. Hoe meer van die munten er worden aangeboden, hoe minder ze weer waard worden...
Neem een willekeurige munt die nog niet op Etsy te koop staat, biedt 'm aan met een idiote vraagprijs en er is altijd wel ergens iemand die denkt dat het 'dus' om een zeldzaam exemplaar gaat omdat de prijs zo hoog is. Etsy is ideaal voor oplichters!
De zeldzaamheid is vaak wel bepalend voor de prijs. Een misdruk is dus meer waard dan een gewone munt. Maar ook een gewone druk kan veel waard zijn als er een beperkte oplage van is gemaakt. Beperkt is hier een relatief begrip. Finland sloeg in 2004 bijna een miljoen munten ter ere van de uitbreiding van de EU, en die munten zijn zeldzaam en ongeveer 100 euro per stuk waard.
https://nozie.net/zeldzame-2-euro-munten/
Thecis
4 maanden geleden
@ronron1212
De hoeveelheid die iemand van iets heeft, hoeft niets te zeggen over de zeldzaamheid.
De hoeveelheid die iemand van iets heeft, hoeft niets te zeggen over de zeldzaamheid.
tinus1969
4 maanden geleden
@ronron1212 er zijn vanaf 1999 euromunten gemaakt ter voorbereiding op de invoering in 2002. https://www.weekvanhetgeld.nl/over-deze-week/activiteiten/spreekbeurtpakket-over-munten/Spreekbeurt%20Alles%20over%20geld.pdf
ronron1212
4 maanden geleden
@tinus1969 @LeonardN ik zeg nergens dat de munt er niet was maar hij was pas in 2002 een betaalmiddel lezen en dan pas commentaar. @Thecis de kans dat een iemand meerdere munten door te bewaren van uit een vakantie er veel heeft is heel maar dan ook heel klein.
LeonardN
4 maanden geleden
@ronron1212
"ik zeg nergens dat de munt er niet was"
Dat zeg je wel:
"Euro >>is<< er >>vanaf<< 2002" "maar hij was pas in 2002 een betaalmiddel"
En dat zeg je dus niet. De correcte zin is dus.
De Euro IS er VANAF 1999(, en vanaf 2002 is het een wettig betaalmiddel).
Wat tinus1969 en ik dus moeten menen te melden na jouw reactie (zie 1 reactie voor jouw laatste reactie) Met deze vraagstelling is het totaal irrelevant wanneer de Euro een wettig betaalmiddel is geworden, dus wat is je punt dat te melden ALS dat je punt was geweest*? Was het zo geweest dat de Euro toen nog niet gedrukt werd en er dus WAS, dan had je een relevante opmerking geplaatst. Dus wat was jouw doel om te zeggen:
"Euro is er vanaf 2002"
?? *En dat was het waarschijnlijk niet, je was gewoon in de war, en anders schrijf je zodanig kort door de bocht dat meerdere mensen je reacties verkeerd opvatten. Is geen probleem, maar val een ander dan niet aan op "niet goed lezen". Als meerdere mensen je reactie (zoals je hem ook schrijft), dan zit de fout bij jou.
Dat zeg je wel:
"Euro >>is<< er >>vanaf<< 2002" "maar hij was pas in 2002 een betaalmiddel"
En dat zeg je dus niet. De correcte zin is dus.
De Euro IS er VANAF 1999(, en vanaf 2002 is het een wettig betaalmiddel).
Wat tinus1969 en ik dus moeten menen te melden na jouw reactie (zie 1 reactie voor jouw laatste reactie) Met deze vraagstelling is het totaal irrelevant wanneer de Euro een wettig betaalmiddel is geworden, dus wat is je punt dat te melden ALS dat je punt was geweest*? Was het zo geweest dat de Euro toen nog niet gedrukt werd en er dus WAS, dan had je een relevante opmerking geplaatst. Dus wat was jouw doel om te zeggen:
"Euro is er vanaf 2002"
?? *En dat was het waarschijnlijk niet, je was gewoon in de war, en anders schrijf je zodanig kort door de bocht dat meerdere mensen je reacties verkeerd opvatten. Is geen probleem, maar val een ander dan niet aan op "niet goed lezen". Als meerdere mensen je reactie (zoals je hem ook schrijft), dan zit de fout bij jou.
LeonardN
4 maanden geleden
**Was het zo geweest dat de Euro toen nog niet gedrukt werd en er dus NIET WAS, dan had je een relevante opmerking geplaatst.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.