Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan ik met mijn VISA-kaart alleen in sommige valuta betalen?

Ik was in Curaçao. Daar betaalde ik meermaals met mijn VISA debit card.

Als de verkoper het bedrag in Curaçaose guldens invoerde, werd de kaart niet herkend. Als de vrrkoper op hetzelfde apparaat het bedrag in Amerikaanse dollars invoerde, lukte het wel.

Hoe kan dat? Omrekenen van valuta X naar Euro's is toch altijd hetzelfde principe?

een maand geleden
in: Bankieren

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

De Antilliaanse Gulden is gekoppeld aan de Amerikaanse dollar. De verhouding is 1 gulden = 1,79 dollar. Ook de waarde van de dollar (bijv. t.o.v. de Euro) verandert blijft 1 gulden = 1,79 dollar.
De grootste credit cardmaatschappijen in de wereld (zoals VISA maar ook MasterCard en American Express) hebben de winkeliers op Curacao verplicht om bij betalingen met een creditcard altijd in Amerikaanse dollars af te rekenen. Anders moet de credit cardmaatschappij twee keer een wisselkoers hanteren (van gulden naar dollars naar euro's)
(Lees meer...)
een maand geleden
Cryofiel
een maand geleden
Interessant... Geldt dit alleen hier, of geldt dit voor elke valuta die hard aan een andere valuta is gekoppeld? En waarom kan ik met mijn ING-bankpas dan wél in Curaçaos geld betalen?
AnnBoo8146
een maand geleden
Of dit alleen op de Antillen geldt, dat weet ik niet. De verplichting, om af te rekenen in US dollars, is opgelegd door de credit cardmaatschappijen. De ING is geen credit cardmaatschappij, maar een bank. Mogelijk hebben banken minder "problemen" als er twee keer een wisselkoers moet worden gehanteerd.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image