Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je ter identificatie een overboeking doen van een Wise rekening voor het openen van een bankrekening?

Mensen deze vraag werd mij gesteld. Een vriend van mij woont in NL heeft een rekening van wise. Als je hier in NL een bankrekening opent vragen ze of je een andere bankrekening hebt en of je van die bankrekening 0,01 wilt overmaken. Kan dit ook met een rekening van Wise?

10 uur geleden
in: Bankieren
244
teusvh
9 uur geleden
Gewoon doen, zou ik zeggen. Dan hoor je wel of ze dat accepteren.
Inekez1
4 uur geleden
Ik heb onlangs een nieuwe bankrekening geopend en nooit de vraag gehad of ik van mijn andere rekening even 1 cent wilde overmaken. Bij mij gaan er gelijk allerlei alarmbellen af als iemand wil dat er 1 cent wordt overgemaakt. Welke bank vraagt daarom? Als ik even check bij bijvoorbeeld Rabobank, staat er duidelijk wat je nodig hebt om een rekening te openen en het hebben van een andere rekening staat daar niet bij, ook niet voor niet-Nederlanders zoals bijvoorbeeld Oekraïners die een Nederlandse rekening willen openen. Ik zou dat dus niet zomaar 'gewoon doen'! Als die (nep?)bank van een oplichter is, krijg je er geen rekening bij maar wordt wel je wise-rekening geplunderd.
tinus1969
3 uur geleden
Ik vind dit ook raar, zie bv https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5417507/oplichting-tikkies-om-celstraf-boete#:~:text=Wat%20is%20de%201%2Dcent,je%20identiteit%20vast%20te%20stellen.
reus_lucius
3 uur geleden
Inekez1 dan heb je slecht gekeken. Ik heb de afgelopen maanden enkele mensen geholpen met het openen van een bankrekening en die kregen als eerst vraag heb je al een bankrekening in NL. Er is een dienst waarvan o.a. banken gebruik maken waardoor je een overboeking doet en hiermee wordt gelijk je gegevens gecheckt. BKR gebruikt dit ook.
tinus1969
3 uur geleden
@reus_lucius, heb je een link?
tinus1969
3 uur geleden
Volgens mij is deze 1cent check onvoldoende voor een bank - die moet checken obv paspoort/ID-kaart. Die check is dus voorlopig.
Omgekeerd kan Wise alleen een basis zijn voor zo’n 1 cent check als Wise zelf identiteit van de rekeninghouder heeft gecontroleerd. En dat lijkt Wise niet te doen.
reus_lucius
3 uur geleden
TInus1969 1 cent check is wel voldoende omdat andere bank in NL al gegevens heeft gecheck. Die dienst die ik bedoel daar weet ik zo gauw de naam niet van maar is van de banken.
reus_lucius
3 uur geleden
Tinus1969 met wise heb ik geen ervaring.
tinus1969
3 uur geleden
Maar wil je dan vertellen bij welke bank je deze nieuwe tekening nu ooent?
ronron1212
2 uur geleden
@reus_lucius BKR vraagt niemand om 1 cent over te maken. Banken doen dat ook niet omdat ze een controle plicht hebben voor het openen van een nieuwe rekening moet je een id overleggen digitaal of in persoon. De bank stelt daarnaast ook nog wat vragen en moet je diverse papieren ondertekenen.
tinus1969
een uur geleden
N26 bank toevallig?
Inekez1
nu
https://www.bankenvergelijking.nl/blog/een-digitale-bankrekening-openen-hoe-gaat-dat/ Er zijn blijkbaar inderdaad banken die om die 1 cent vragen als identificatie methode. Maar dat werkt dan dus alleen met een andere Nederlandse bank. Er zijn ook heel veel banken die via een app een kopie van ID kaart vragen + een selfie van de aanvrager. Daar kun je dus terecht als je nog geen NL bankrekening hebt voor die 1 cent.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding