Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe veilig is een creditcard? En wat is de goedkoopste optie als je het niet zo vaak gebruikt?

Soms heb je online wel eens iets wat je wilt kopen, op een Amerikaanse site, of je wilt een hotel of zo boeken, en dan heb je per se een creditcard nodig.

Ik heb deze momenteel niet, en ben er ook totaal niet bekend mee. Hoe veilig is het om een creditcard te gebruiken? Is er een grote kans dat je gegevens gestolen worden?
En als ik er 1 zou halen, wat is dan de goedkoopste optie? Ik heb geen zin dat ik heel veel moet betalen voor iets wat ik maar een paar keer per jaar ga gebruiken.

Ik zit met mijn bankzaken bij Rabobank, ik weet niet of deze informatie relevant is.

2 uur geleden
in: Bankieren
62
TurfGraver
2 uur geleden
Gebruik anders een prepaid creditcard.
Cryofiel
2 uur geleden
Ook de ANWB biedt kredietkaarten aan. Misschien is dat iets voor jou. Je hoeft niet persé bij je eigen bank te blijven. Ik heb ook een debit card. Die werk voor heel veel toepassingen net zo als een kredietkaart. Die debit card kostte mij eenmalig € 5. Daarna niets meer. Je betaalt je uitgaven direct vanaf je spaarrekening, dus je hoeft geen "voorraadje" geld meer aan te houden op een gewone bankrekening. Deze debit card wordt aangeboden door Trade Republic.
ronron1212
een uur geleden
Kijk eens hier bij de rabobank hoezo duur?
Ritsuka
een uur geleden
@Turfgraver: hoe werkt een prepaid creditcard dan? @Cryofiel: ik heb geen idee wat een debitcard is
Castle
een uur geleden
Ik heb een creditcard van de Rabobank, Ik laat elke maand gewoon meteen afschrijven van mijn bankrekening zodat ik 0% rente betaal. Dit gaat automatisch. Kosten valt dus wel mee.
Cryofiel
58 minuten geleden
Deze debitcard is een fysieke kaart, of een kaart die je op Google Pay kan zetten. Je kunt ermee betalen alsof het een bankpas is: gewoon pinnen bij de supermarkt, de kaasboer en het tankstation. Of contant geld opnemen bij een geldautomaat. Je kunt er ook mee betalen als je een bestelling doet bij Bol, Amazon, Wehkamp, Zalando enzovoort. Dan moet je aangeven dat je met een kredietkaart wilt betalen, en vul je het nummer en de overige codes van deze debitcard in. Er zijn twee verschillen met een gewone bankpas:
1. Je kunt er bij webwinkels mee betalen alsof het een kredietkaart is.
2. De bedragen worden direct van je spaarrekening afgeschreven.
Cryofiel
53 minuten geleden
Daarnaast heb ik nog een traditionele kredietkaart. Daar kun je hetzelfde mee als met de debitcard die ik hierboven beschreef. Alleen nu bouw je een schuld op. Mijn kredietkaart bouwt de schuld per maand op. Ik moet die schuld uiterlijk de 21e van de daaropvolgende maand terugbetalen. Zolang ik dat op tijd doe, betaal ik geen rente over mijn schuld. Doe ik dat niet, dan betaal ik wel rente. Voorbeeld: al mijn uitgaven die ik met mijn kredietkaart heb gedaan in de maand oktober, tellen op tot een maandschuld. Die maandschuld moet ik uiterlijk 21 november hebben betaald. Dat kan via automatische afschrijving van mijn bankrekening. Maar als ik dat kies, wordt het geld afgeschreven voordat mijn salaris binnenkomt. Daarom voldoe ik mijn kredietkaartschuld handmatig, op de dag waarop ik mijn salaris ontvang. Je schuld inlossen gaat in mijn geval via de kredietkaart-app. Daar kan ik kiezen voor een betaling. Ik kies dan zelf een bedrag (standaard kies ik voor de hele maandschuld van de afgelopen maand) en betaal dat via iDeal.
BonBonvanJohn
26 minuten geleden
Ik heb via Revolut een prepaid creditcard. Je maakt er simpel eentje aan in de Revolut app, Je zet er geld op via iDeal en voila je hebt een volledig werkende creditcard. Je moet wel rekening houden met de transactiekosten. maarja dat is overal. Je moet er dus wel meer geld op zetten dan dat je wilt uitgeven aan iets. Maar voor die enkele internationale betaling af en toe is dat wel waard. let op je krijgt geen fysieke creditcard, hij is virtueel in je app maar je kunt er ook mee elektronisch betalen via telefoon

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding