Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het veilig om je rekeningnummer op internet te zetten?

Hoe kan je online mensen (ook die je niet kent) de kans geven om geld te doneren aan een goed doel op een veilige manier? Is het wijs om je rekeningnummer te vermelden? En maakt het uit of dit een betaalrekening, of een spaarrekening is? Ik kan me voorstellen dat het nummer minder misbruikt zou kunnen worden bij een spaarrekening, omdat een spaarrekening enkel geld over wil maken naar 1 vaste tegenrekening. Dus dat je daar geen abonnement of iets dergelijks mee zou kunnen betalen.

Ik zie allerlei goede doelen die hun rekeningnummer openbaar hebben staan. En ik vraag me dus af of dat die rekeningen veiliger zouden zijn, dan een particulier bankrekeningnummer. Graag hoor ik tips.

een jaar geleden
in: Bankieren
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je rekeningnummer is een gegeven van dezelfde orde als bijvoorbeeld je naam en adres. Deze informatie publiek maken houdt in principe geen gevaar in.

Wanneer bijvoorbeeld liefdadigheidsorganisaties een geldinzameling organiseren, zullen ze langs zoveel mogelijk kanalen hun rekeningnummer verspreiden. Intuïtief kan je dus al afleiden dat je rekeningnummer doorgeven niet gevaarlijk is.

Anderzijds moet je je steeds bewust blijven van de gevaren van bijvoorbeeld identiteitsdiefstal. Wanneer een oplichter (het hoeft immers geen 'hacker' te zijn) voldoende informatie over jou kan verzamelen, kan deze zich aan anderen als jou voorstellen. Alleen een rekeningnummer is daarvoor onvoldoende, maar kan een element zijn in de bredere informatieverzameling.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing