Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom geldt bij de kansspelbelasting er een drempel en geen vrijstelling?

Als je 449 euro wint betaal je geen kansspelbelasting. Maar als je buurman 500 euro wint betaald hij 150 euro belasting en houdt netto veel minder over.

Waarom is er niet voor gekozen om een vrijstelling te hanteren zodat je bij 500 maar 33 cent kansspelbelasting moet betalen. Dat lijkt toch eerlijker al is dat begrip igv kansspelen misschien wel vreemd.....

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/overige_belastingen/kansspelbelasting/ik-heb-een-prijs-gewonnen-moet-ik-nu-kansspelbelasting-betalen/ik-heb-een-prijs-gewonnen-moet-ik-nu-kansspelbelasting-betalen

een jaar geleden
in: Bankieren
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Het gaat er (in elk geval bij kansspelbelasting) niet primair om om de 'lasten' zo eerlijk mogelijk te verdelen, maar om de inkomsten van de overheid te maximaliseren. Bij prijzen beneden € 500 is het administratief verwerken meer werk voor de Belastingdienst dan het opbrengt. Bij prijzen boven € 500 is er geen reden om welke korting op de belasting dan ook te geven. Dat zou immers per saldo betekenen dat ze weer zitten met een aantal kleine bedragen, waarvan het innen meer kost dan het opbrengt.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing