Hoe veilig is mijn saldo bij de bank?
Er wordt tegenwoordig zoveel met computers gewerkt dat ik mij afvraag hoe veilig mijn banktegoed is. Ik denk aan rampen als brand bij de bank, een computervirus. Ik heb het dus niet over crypto tegoed, maar over een gewoon banktegoed wat vrijwel iedereen heeft.
Het geld op je bank is niet meer dan een getal op een computer. Dat getal zal niet op 1 enkele computer op 1 plek staan, maar op allerlei servers op allerlei locaties. Brandt de ene serverruimte af? Loopt tegelijkertijd de ander over? Dan nog zal dat getal op een andere server veilig staan. Een virus zou mogelijk een probleem kunnen zijn als dat in een keer al die servers tegelijk aan zou vallen en zou wissen, maar dan nog zal er iets geregeld zijn met backups e.d. Stel dat het risico op zoiets hoog was, dan zou je regelmatig horen van mensen dat hun banktegoed is verdwenen. Of dat zo iets tijdelijk even zo leek.
Dat zou dan landelijk nieuws zijn, zoals (wat je wel regelmatig hoort) het lekken van persoonsgegevens van bedrijven. Enige recente angst rondom banktegoeden die ik me kan herinneren was de Icesave-zaak, die ging gewoon failliet. De regering heeft er toen voor gezorgd dat iig tot €100.000 per persoon garant was gesteld.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.