Is de bank wettelijk verplicht een kopie van mijn paspoort te hebben?
BinckBank, waarbij ik al jaren een rekening heb, eist een kopie van mijn paspoort. Het doel is - volgens BinckBank- mijn identiteit te verifiëren.
Hierbij meldt BinckBank niet dat hij wettelijk verplicht is een kopie van mijn identiteitsbewijs te hebben. Daarnaast kan ik in geen enkele wet vinden dat BinckBank daartoe wettelijk verplicht is. Bovendien kunnen burgers door het verstrekken van een kopie van het paspoort slachtoffer worden van de identiteitsfraude. Criminelen gebruiken van kopieën van het paspoort van burgers voor het openen van rekeningen voor witwassen. Daar lees ik helaas steeds vaker over.
Daarom heb ik BinckBank voorgesteld om mijn identiteit te verifiëren op een veilige manier: ik kan bijvoorbeeld te allen tijde mijn paspoort tonen op het kantoor van BinckBank. BinckBank negeert echter dit voorstel. Mijn klacht daarover wordt ook genegeerd. Hierbij dreigt BinckBank zelfs mijn rekening te blokkeren.
Is BinckBank wettelijk verplicht een kopie van mijn identiteitsbewijs te hebben?
Dank!
De identiteitsfraude neemt toe. De criminelen bemachtigen zelfs gegevens uit vertrouwelijke overheidsdossiers. Ik wil geen kans erop dat een kopie van mijn paspoort bij criminelen terechtkomt. Ook bij de bank kan iemand werken die kopieën van paspoorten van klanten kan verkopen aan criminelen...
Het is zeker belangrijk dat banken weten wie hun klanten zijn. Daarom kan ik te allen tijde mijn paspoort laten zien. Het staat nergens vermeld dat de bank een kopie van mijn paspoort op moet slaan.
Banken zijn NIET verplicht een kopie van het identiteitsbewijs te hebben/opslaan https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren.
Ik ben ervan overtuigd dat banken gegevens van klanten goed beveiligen. Het is echter bekend dat gegevens zelfs uit vertrouwelijke overheidsdossiers, die niet slechter dan gegevens van banken worden beveiligd, lekken...
Ik denk dat banken wel eens beter beveiligd konden zijn.
Het is uiterst interessant voor mij te weten wat je denkt over de beveiliging van banken. Je gedachten zijn helaas geen garantie dat een kopie van mijn paspoort veilig is bij BinckBank.
Ik lees heel goed wat je schrijft.
BinckBank heeft alle juiste gegevens van mij. Hiervoor is geen kopie van mijn paspoort nodig. Lees jij wel goed wat de Rijksoverheid schrijft? https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren.
Banken zijn NIET verplicht een kopie van het identiteitsbewijs te hebben/opslaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.