Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de bank wettelijk verplicht een kopie van mijn paspoort te hebben?

BinckBank, waarbij ik al jaren een rekening heb, eist een kopie van mijn paspoort. Het doel is - volgens BinckBank- mijn identiteit te verifiëren. 

Hierbij meldt BinckBank niet dat hij wettelijk verplicht is een kopie van mijn identiteitsbewijs te hebben. Daarnaast kan ik in geen enkele wet vinden dat BinckBank daartoe wettelijk verplicht is. Bovendien kunnen burgers door het verstrekken van een kopie van het paspoort slachtoffer worden van de identiteitsfraude. Criminelen gebruiken van kopieën van het paspoort van burgers voor het openen van rekeningen voor witwassen. Daar lees ik helaas steeds vaker over.

Daarom heb ik BinckBank voorgesteld om mijn identiteit te verifiëren op een veilige manier: ik kan bijvoorbeeld te allen tijde mijn paspoort tonen op het kantoor van BinckBank. BinckBank negeert echter dit voorstel. Mijn klacht daarover wordt ook genegeerd. Hierbij dreigt BinckBank zelfs mijn rekening te blokkeren.

Is BinckBank wettelijk verplicht een kopie van mijn identiteitsbewijs te hebben?

Dank!

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Nee. Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van je identiteitsbewijs te maken. Wel zijn ze verplicht de gegevens van uw identiteitsbewijs te controleren en vast te leggen.
Maar banken hebben ook geen acceptatieplicht: als jij je niet aan hun voorwaarden wilt binden, kunnen ze je weigeren.
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing