Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je een rekeningnummer (zelf) blokkeren?

Er is iemand waar ik geen contact meer mee wil en ook al jaren niet meer heb, maar hij blijft naar mijn rekeningnummer 1 cent overmaken en bij omschrijving berichtjes plaatsen. Kan ik zijn rekeningnummer blokkeren?

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Nee, je kunt een bankrekening niet voor één persoon blokkeren.

Er is hier wel sprake van stalking. Dit is het stelselmatig lastigvallen van een persoon, door die persoon te achtervolgen, steeds op hinderlijke wijze contact op te nemen en soms ook te bedreigen.
De politie kan de stalker, voordat het strafrecht wordt ingezet, benaderen en waarschuwen dat hij zich schuldig maakt aan stalking en zich aldus blootstelt aan strafvervolging. In veel gevallen stopt de stalking daarna.
Je kunt een cent terugstorten met de mededeling dat als hij niet stopt je aangifte van stalking zult doen.

MasterSword adviseert een nieuwe bankrekening te openen. Dat zou betekenen dat je zwicht voor deze vorm van stalking.
Als je dat doet, gaat er een overstapperiode van 13 maanden in. Je oude bankrekening blijft in deze periode bestaan, naast je nieuwe bankrekening. Al die tijd blijf je de 1-centoverschrijvingen ontvangen. En het kan zijn dat de stalker je nieuwe nummer te zien krijgt en gewoon doorgaat.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing