Waarom vieren Christenen Kerst op de manier waarop ze dat doen (zie toelichting)?
Het huidige kerstfeest is een mix van invloeden, Coca-Cola en andere Amerikaanse zaken die zijn komen overwaaien, heidense midwinterfeesten, een groot stuk commercie etcetera.
Dan is er nog het feit dat er nergens in de Bijbel staat dat we kerst zouden moeten vieren, het enige duidelijke wat aan Christenen wordt opgedragen om te vieren / herdenken is de ontwikkelingen rond de kruisiging (laatste avondmaal) en ook Pasen wordt omgeven door commercie en heidense invloeden.
Ook is het natuurlijk zo dat Kerst honderden jaren na de geboorte van Christus in een politiek besluitvormingsproces (tijdens een concilie) is bedacht.
Ik zeg niet dat het per definitie slecht is om ook de geboorte van Christus te herdenken, hoe misplaatst qua datum en hoe kunstmatig dit dan ook in het leven is geroepen echter het onderstaande is dan mijn uiteindelijke vraag.
Waarom vieren Christenen Kerst op de manier waarop ze dat doen?
Zou het de Christenen niet sieren om juist de gelegenheid van de kerstdagen aan te grijpen om na te denken over diegenen die het minder hebben dan wij, dus geen uitgebreide vreetfestijnen, maar eens iets meer doen voor de minder bedeelden (en daar dan uiteraard de rest van het jaar mee verder gaan).
Wat zouden jullie me vanuit religieus standpunt kunnen adviseren in het licht van bovenstaande vraagstelling?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.