Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bewaren mensen de eieren thuis in de koelkast?

in de supermarkt liggen ze er ook niet in, en volgens mij kan je ze het beste bewaren bij een temp tussen de 6 en 12 graden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je moet niet vergeten dat er een groot verschil is tussen kamertemperatuur, rond de 20 graden, en de temperatuur in een supermarkt, die is veel lager en ligt denk ik wel tussen 10 a 15 graden in. Dan hoeven de eieren in supermarkten ook niet per se in het koelgedeelte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Gewoonte, los daarvan is niet ieder huis tussen de 6 en de 12 graden, meestal zijn de temperaturen in huis rond de 20 a 25 graden.
Dus denk dat het dan beter is om het in een koelkast te bewaren dan op kamer temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een koelkast is inderdaad aan de koude kant. Maar eieren moet je koel en het liefst in het donker bewaren.
Aangezien het bij mij op het aanrecht gemiddeld zo'n 20 graden is, en het niet donker is, bewaar ik ze in de koelkast.
Liggen ze ook niet in de weg. Helaas heb ik geen kelder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat daar zon treetje zit, maar ik bewaar ze ook nooit in de koelkast, schijnt zelfs niet goed te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een koelkast koopt, ligt er ook een eierrekje in...
dus kwaad kan het niet, ik bewaar ze altijd in de koelkast, ook uit gewoonte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voedingscentrum adviseert om eieren in de koelkast te bewaren.
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-herkomst/voedingsmiddelen/eieren/hoe-bewaar-je-ze.aspx
bamibal
14 jaar geleden
Bij mij komt zeker al 25 jaar een eierboer aan huis. hij zegt dat je eieren het beste op kamertemperatuur kunt bewaren. Alleen bij extreem warm weer de eieren koeler zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij bewaren de eieren in een voorraadkast onder de trap, daar is het donker, en ook iets koeler dan in de rest van het huis (komt wat koude lucht naar boven vanuit de kruipruimte).
14 jaar geleden
Dat zal waarschijnlijk zijn, omdat er zich eierrekjes in de koelkast bevinden en veel mensen dan gaan denken; Kijk daar MOETEN de eitjes in. Helemaal fout! Bewaar ze gewoon op een redelijk koele plaats en bewaar ze geen maanden, dan kunnen de koelkast ingenieurs iet nuttigers bedenken voor de vrijgekomen plek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alle mensen bewaren eieren in de koelkast, wij bij voorbeeld bewaren ze erbuiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eieren bewaar je het beste koel en beschermd tegen licht
en vocht. Aangezien veel huizen tegenwoordig geen kelder of koele ruimte bezitten, is de koelkast de aangewezen plaats. belangrijkste reden hiervoor is dat de evtl. aanwezige salmonellabacteriën zich niet vermenigvuldigen. In de kartonnen doos waarin je ze koopt zijn ze ook nog beschermd tegen licht en vocht.
Leg eieren niet te dicht bij andere producten die een sterke geur afgeven, zoals bijv. vis en knoflook. de schil van een ei ie poreus en neemt snel geuren op waardoor de smaak wordt aangetast. Haal ze dus niet uit de doos om in een eierrekje te leggen. Heb je echter wel een koele kelder of kast in een koele ruimte, dan kan je ze goed hierin bewaren. Het voordeel is dat je ze dan niet eerst uit de koelkast hoeft te halen en te wachten tot ze iets op temperatuur komen voor het verwerken hiervan. Een ei uit de koelkast en direct kloppen voor eiwitschuim of gebak werkt nl. niet zo goed als een op temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon omdat het eierrekje er toch al in de koelkast zit en dus die ruimte daar mooi voor kan gebruiken, terwijl je anders extra plaats moet gebruiken in bijv. de gangkast.
Nog een voordeel is dat je ze meteen in de keuken hebt liggen zodat je ze ook niet meer hoeft te halen.

En volgens mij smaken ze er niet slechter op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen denken dat ze de eieren dan langer kunnen bewaren. Ze nemen dat over van andere voedingsmiddelen als groente en fruit wat langer houdbaar is bij lagere temparaturen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zoals eigelijk met bijna alle voeding is het niet om te bewaren maar om op te eten. Eieren al dan niet op kamertemparatuur gaan zowieso wel 4 weken mee dus 3 weken overbruggen kan makkeilijk en10 eieren eten in drie weken doen de meeste ook wel. Als je twijfeld of ze nog goed zijn dan legje ze in water en als ze blijven drijven dan zijn ze rot een kunnen ze weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons staan ze al jaren in de (apothekers-)kast, dus in het donker en op kamertemperatuur. Gewoon goed de THT datum in de gaten houden, dan is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing