Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk stuk fruit is het gezondst?

Ik weet dat bananen niet erg gezond zijn omdat er veel suiker in zit. Dus niet alle fruit stukken zijn even gezond. Dus als je een fruit soort zou mogen kiezen, wat zou dan de beste keuze zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (17)

Een kiwano, bevat amper calorieën.

Toegevoegd na 5 minuten:
In antwoord op jouw reactie: Nee, het is niet een soort kiwi.
Volgens de boekjes smaakt het naar een kruising tussen een banaan en een citroen, ik zelf vond het qua smaak meer een kruising tussen een citroen en een komkommer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwarte bessen, deze bevatten de hoogste dosering vitamine C per 100 gram, veel meer dan bijv. kiwi's en sinaasappels.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel fruit zit veel suiker, en dat hoeft op zich geen enkele reden te zijn om ze tot ongezond te bestempelen.
Een banaan bevat ook heel veel vitamines en mineralen, ik zou zeggen dat een banaan dus gezond is.

Sinaasappels bevatten veel suiker, veel vitamines en veel vezels, dus ook gezond.

En zo kun je elk stuk fruit wel bekijken, maar ze hebben allemaal hun voor- en nadelen, de grote truc is juist: afwisselen.

Hier kun je voor alle voedingsmiddelen (dus ook fruit) de voedingswaarde bekijken:
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De cranberry bevat behalve vitamine C ook proanthocyanidinen (onder meer epicatechine). Deze stoffen zorgen er onder meer voor dat bacteriën (met name Escherichia coli) zich niet aan de blaaswand kunnen hechten. De bessen zijn hierdoor waarschijnlijk effectief bij het voorkomen van blaasontsteking bij vrouwen. Er zijn bovendien aanwijzingen dat de bessen zouden helpen bij het voorkomen van maagzweren en van tandplaque. De bessen bevatten ook oxaalzuur, benzoëzuur en isoforon.

Toegevoegd na 10 uur:
En zie verder:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blauwe bessen of bosbessen, die bevatten de meeste anti-oxidanten.

Anti-oxidanten beschermen tegen hartziekten, gaan de veroudering tegen en helpen bij het herstel van verkoudheid en infectie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afwisseling is 't gezondst. Er bestaat niet één soort fruit die opkan tegen afwisseling.
Verschillende soorten fruit eten is 't beste.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frambozen zijn enorm gezond. De vruchtjes bevatten veel meer gezonde stoffen dan bijvoorbeeld tomaten, kiwi's en broccoli, die bij de meeste mensen veel beter bekend zijn als gezonde voedingsmiddelen. Dat schrijven Wageningse wetenschappers in het tijdschrift BioFactors. De wetenschappers hebben alle gezondheidsbevorderende eigenschappen van de framboos op een rijtje gezet. Zo blijkt de vrucht onder meer een geneeskrachtige stof te bevatten, die in die hoeveelheden tot nu toe in geen enkel ander voedingsmiddel is gevonden. Frambozen bevatten naast de geneeskrachtige stof per gram ook tien keer meer beschermende anti-oxidanten dan tomaten, stellen de wetenschappers. De anti-oxidanten neutraliseren agressieve moleculen in het lichaam en voorkomen celbeschadiging.
(Lees meer...)
Amadea
14 jaar geleden
Wat betreft het fruit uit de supermarkt:

Aangetoond is dat kiwi`s de minste pesticiden bevatten.
Dat vind ik persoonlijk zwaar wegen dus voor mij is dat het gezondste fruit uit de supermarkt.

Bananen hebben ook wel pluspunten hoor. Alleen je moet ze niet te vaak eten en bij voorkeur ook niet s`avonds of s`morgens vroeg. Maar een enkele keer s middags een banaan mag best. Levert energie en is gezonder dan een kop koffie met suiker of een beker cup-a-soup.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Fiederieke, volgens mij bevat een banaan geen melatonine maar tryptofaan. En dat is een stof die het lichaam stimuleert om melatonine aan te gaan maken. Bananen hebben de naam dat het dikmakers zijn, maar daar wordt verschillend over gedacht. Vast staat wel dat ze veel meer calorieen bevatten dan bijvoorbeeld een appel. Het afbreken van calorieen kan je juist weer uit je slaap houden. Daarom is het niet verstandig om s`avonds laat nog te eten. @Loenie: klopt. Gistvorming. Ik vind het niet verstandig om de dag met fruit te beginnen. De suikers zetten gelijk de toon voor de rest van de dag betreffende je bloedsuikerspiegel. Daarom wat mij betreft alleen in de middag fruit eten. Maar dat moet ieder verder voor zich weten natuurlijk.
rode, zwarte en bosbessen, frambozen en grapefruits
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ieder fruit is gezond. Ook een banaan, want daar zitten misschien wel wat meer koolhydraten in, maar er zit ook magnesium en kalium in en dit zijn ook onmisbare stoffen.

Het gaat erom dat je van alles voldoende binnen krijgt.
Luister naar je lichaam, vaak geeft deze precies aan welk fruit je het beste kunt eten.

Zo kun je een periode erg trek in bananen hebben en zo weer in appel of een ander soort fruit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat mijn moeder altijd zegt: afwisselen.
wat heel lekker is: smoothie of dat soort dingen, je kan er zoveel instoppen zoals je zelf lekker vindt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zo niet te zeggen. Het ligt er maar net aan wat je lichaam op dat moment nodig heeft. Als je suiker nodig hebt zou een banaan op dat moment dus gezond zijn.
Als je vitamine C nodig hebt, zijn de zuidvruchten een goede keuze.
Zoiets als héél erg gezond bestaat niet. Als je binnenkrijgt wat je nodig hebt is het goed. Een overmaat aan iets heel gezonds heeft geen zin en kan zelfs averechts werken.
Afwisseling is vooral gezond, zodat je lichaam kan kiezen uit wat er binnen komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kiwi is heel voedzaam. Hij bevat meer vitamine C (1 kiwi = 166% van de dagelijkse behoefte) dan veel andere fruitsoorten en is een goede kaliumbron. Kiwi’s bevatten ook het cholesterolverlagende pectine, verder aminozuren, bètacaroteen, foliumzuur, kalium, magnesium, koper, zink, fosfor, mangaan, vitamine A en is het een vetarme bron van vitamine E. Verder bevatten ze koolhydraten, eiwitten en zeer weinig vet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is verstandig ( en lekker!) om af te wisselen. En ook niet overdrijven met dat fruit. Een halve kist perziken of pruimen achter elkaar, staat je al gauw op een roerige, pijnlijke, slapeloze nacht met een frequente gang naar het toilet...
In kiwi's, aardbeien, verse sinaasappels en bramen/ frambozen zitten veel vitaminen en weinig tot nauwelijks calorieen. Ook bosbessen zijn vitaminerijk en schijnen ook veel geneeskrachtige stoffen te bevatten. Net als bananen hebben zij ook een stoppend effect.
Een buitengewoon smakelijk dessert verkrijg je als je zoveel mogelijk vruchten in stukjes verdeelt, door elkaar mengt en dan een flinke dot zelfgeslagen (gezoete) room erover kwakt.
Hier hoeven niet al die bessen door, maar bananen, sinaasappel, wat aardbeien en appel mogen niet ontbreken..
Ik weet best..die slagroom behoort niet meteen tot een der gezondste voedingsmiddelen..maar genieten is ook gezond. Ik zweer het je!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kiwi's en zespri's komen na frambozen de onbetwiste nr 1
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat je met die Zespri's ook de kiwi bedoelt, want Zespri is het (grootste) merk kiwileverancier.
Je hebt 'gewone' groene kiwi's en gele/gouden kiwi's, maar beide heten kiwi.
mango kiwi paya annas heb de meeste enzymen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kiwi's en aardbeien zijn het gezondst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image