Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je zelf snoepjes maken?

Er zijn recepten voor koek, taart, ijs, bonbons. Maar ik kom nooit recepten tegen om zelf snoepjes te maken (m.u.v. toffee's). Is het mogelijk om zelf snoepjes te maken, bijvoorbeeld kruidenbonbons of zuurtjes van vers fruit? Weet iemand een recept?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey goeie! Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ook nog nooit over nagedacht zelf te maken.. ik ben heel benieuwd naar de antwoorden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ja hoor, je kunt heel veel soorten snoepjes maken. Kijk maar eens op google en tik in: snoepjes recept.
Degene die ik erg lekker vindt zijn: caramelsnoepjes (http://www.kookjij.nl/recept-karamel-snoepjes)
heb hier nog een leuk recept voor lollies:

lollies
250g kristalsuiker
2 theelepels vloeibare glucose
vruchtensap

Bereiding:

1. Bereiden van het vruchtensap.
Verwarm zachte vruchten (zoals aardbeien, frambozen, ...) langzaam in een pannetje tot het sap vrijkomt. Niet roeren!

2. Zeven van het sap.
Zet een fijne zeef boven op een kom en giet de inhoud van het pannetje met vruchtensap door de zeef. Laat de vruchten zonder erop te duwen uitlekken en gooi de inhoud van de zeef dan weg.

3. Doe de suiker en de glucose in een pan en giet het sap erbij. Zet de pan op het vuur en roer tot de suiker opgelost is en dek de pan even af.

4. Laat deze stroop, zonder te roeren, verder koken tot 143° - 149°C. Om het koken te stoppen neemt je de pan van het vuur en dompel je de bodem in koud water.

5. Bestrijk een marmeren plaat met een beetje olie en giet een paar eetlepels stroop uit (niet te veel, want anders koelt het te snel af). Steek als de stroop nog zacht is er een stokje in.

6. Om ervoor te zorgen dat de stokjes er niet onmiddelijk uitvallen doe je een paar druppels van de stroop op de plaats waar de stokjes moeten vastzitten. Laat de stokken nu afkoelen en hard worden.

7. Wikkel de lolly's daarna in cellofaan papiertjes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sterredag
14 jaar geleden
Als ik dit zo lees, dan zie ik ze niet rond worden, maar zie ik lang gerechte platte lollies voor me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Caramels en toffees heb ik al eens geprobeerd.
Het recept van de lollies vind ik geweldig. Dat ga ik binnenkort zeker eens proberen. Ik denk dan aan citroensap maar misschien ook met ahornsiroop. Dat lijkt me ook lekker.
Dan ga ik maar eens op zoek naar houten stokjes....
Hartstikke bedankt.
Ja, je kunt best zelf snoep maken. Vroeger bij scheikunde eens winegums gemaakt. Ik weet niet meer hoe, maar met onderstaand recept kan het ook. Als je een bepaald snoepgoed voor ogen hebt, is het makkelijk genoeg om er even op te googelen.

Toegevoegd na 13 uur:
Een recept voor drop: http://www.kokswereld.nl/content/experimenten/15_zelf_drop_maken.html

Zuurtjes en lollies: http://www.smulweb.nl/1118839/koken/recept/Zuurtjes-en-lollies

Kruidensnoepjes kan ik zo niet vinden.
Laat maar weten als je er nog meer wilt ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook een recept gevonden. En a.s. weekend ga ik dit maken.
recept:
1 zakje agar-agar
350 ml. water
50 ml. Diksap

Bereiding:
Roer de agar-agar door het water met diksap en breng dit aan de kook. 2 minuten laten doorkoken.Giet het mengsel in een platte vorm met opstaande rand, bijv. een ovenschaal of een dienblaadje, bekleed met plasticfolie of bakpapier. Af laten koelen en in de koelkast op laten stijven. Keer de vorm op een snijplank en trek de folie of het bakpapier er voorzichtig af. Snij de plak in blokjes of steek er met vormpjes figuren uit. De agar-snoepjes zijn enkele dagen houdbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding