Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang blijft bijvoorbeeld goudse kaas goed , en oude kaas?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel dus die grote wielen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Kaas kan je het beste bewaren op een koele en donkere plaats. Ideaal is een kelder of de groentela van de koelkast. In tegenstelling tot wat je zou kunnen denken, mag kaas nooit worden bewaard in een plastic verpakking. De kaas kan hierdoor niet ademen en verliest wat van zijn smaak. Het beste is om 'm in de originele verpakking te bewaren, omdat die meestal voorzien is van microperforaties.
Harde kazen kunnen enkele weken tot enkele maanden bewaard worden. Zodra de kaas aangesneden is kan hij nog 2 weken bewaard worden als het belegen of oude kaas is, en ongeveer één week als het jonge of jong belegen kaas is.
NB. Snijd schimmel op harde kaas (zoals Goudse of Edammer) ruim weg, minstens een centimeter diep. Want het is schadelijk voor de gezondheid.
Amadea
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Heel lang - oude kaas heeft sowieso al 10-12 maanden liggen rijpen.
Ik vind zo snel niets over de houdbaarheid van de complete kaas na de standaardrijping (dus: wat gebeurt er als kaas eenmaal overjarig is, na 18-24 maanden).
Ik kan me voorstellen dat een belegen kaas toch een extra belegen kaas wordt na een tijdje, en dan oud, en daarna overjarig, maar dat zo'n wiel dan wel goed bewaard moet worden (vooral niet te warm, en goed geventileerd, en regelmatig draaien).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing