Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke light-producten zijn nu WEL gezond?

Ik schrok van het artikel:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/15540-het-gevaar-van-aspartaam.html

Ik ben zelf aan het lijnen en wil wat meer light-producten gaan gebruiken, maar als je dan leest wat er allemaal in zit wordt je er ook niet vrolijker van!
Welke light-producten zijn nu echt gezond en kan ik gerust nemen?
Let wel: ik hoef geen sites van dieëten e.d.! Ik wil gewoon langzaam aan wat kilo's kwijt...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Over gebruik van zoetstoffen gaan veel spookverhalen de ronde. Ik zou me niet laten leiden door dit artikel, gezien de onprofessionaliteit ervan. Al kan ik heel goed begrijpen dat de boodschap je heeft verontrust, zoetstoffen zijn in de kwantiteiten die wij binnenkrijgen niet schadelijk.

Als je meer wilt weten over voeding en voedingsstoffen is het Voedingscentrum - hoewel niet door iedereen op waarde geschat - een goede bron voor actuele informatie.

Over zoetstoffen (er zijn er meer dan alleen aspartaam) zegt het voedingscentrum het volgende:
"Intensieve zoetstoffen zijn vijftig tot vijfhonderd keer zoeter dan suiker. Voorbeelden zijn acesulfaam-K, cyclamaat, saccharine en aspartaam. Ze zijn meestal energievrij. Als ze energie leveren, is de hoeveelheid verwaarloosbaar omdat de zoetkracht heel groot is en er dus maar een kleine hoeveelheid nodig is. Intensieve zoetstoffen worden onder meer toegepast in zoetjes en zoetstof (tabletjes, vloeibaar of in poedervorm), light frisdrank en light toetjes.

Bij gebruik van normale hoeveelheden kunnen deze producten dagelijks worden gebruikt."

Voor meer informatie over gebruik van zoetstoffen en afvallen, zie de link!

Ik wens je veel succes met gezond afvallen.

Toegevoegd na 8 uur:
Ik zag net dat op wikipedia alle argumenten van voor- en tegenstanders van gebruik van aspartaam op een rijtje staan; zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Aspartaam (onderaan).

Toegevoegd na 14 uur:
En nog een interessant artikel voor jou: http://afslanken.webregio.nl/index.php?pxd=.g&pxc=213141¤t=weblog¤t=item&item=4088
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is heel afhankelijk aan wat je zoal eet.. maar dit dieet werkt, voor de rest van je leven:
Gebruik pure producten, verse groenten en fruit, noten en zaden, niet teveel vlees, zuivel en toegevoegde suiker en wees spaarzaam met sauzen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
go natural +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of zelf een gezonde saus maken. +
Uit testen is gebleken dat ratten dikker worden van light producten dan van de gewone met suiker toegevoegde producten.

Aangezien het lichaam van een rat voor een groot deel vergelijkbaar werkt met dat van een mens, lijkt mij de keus niet moeilijk.

Suiker is niet gezond en kan een dikmaker zijn, maar al die chemische troep die ze in je voeding stoppen ter vervanging van suiker, kan nooit beter zijn.

Eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel, als je wilt afvallen.

Bedenk eens waarom er nu zoveel obesitas is, terwijl je daar vroeger bijna nooit iets over hoorde.
Vroeger at men het voedsel van het land. Tegenwoordig eet men voedsel uit blik, wat vol zit met stoffen om het eten langer houdbaar te maken.

Er wordt heel verschillend over gedacht, en ik respecteer ieders mening, en ook jij moet uiteraard een keuze maken waar je zelf achter staat. Maar mijn advies: geen light producten gebruiken en zeker niet indien je wilt afvallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger liepen mensen nog wel eens en werkten mensen nog wel eens. Tegenwoordig is lopen de auto geworden en werken achter de PC hangen. Kinderen zitten de hele dag met chips achter de playstation en gaan veel te laat naar bed. Ik vermoed dat dat ook wel iets met de obesitas te maken heeft.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie aanvulling niegoh! Vroeger had men ook geen afstandsbedieningen, dus je moest opstaan om een ander tv kanaal te kiezen.
De CD wisselaar speelt de hele avond, maar vroeger moest je elk half uur die grammofoonplaat om gaan draaien. Veel meer beweging vroeger.
Maar ook minder gif in je eten. En minder pesticiden.
En de voedingsbodem bevatte vroeger meer mineralen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen afstandsbediening ...... moet je toch niet meer aan denken.... :D
Er is al jaren discussie over zoetstoffen, eigenlijk al zolang ik mij kan herinneren.

Het meest recente onderzoek komt uit 2008, waarbij de voedselautoriteit ESFA onderszoek heeft gedaan naar de VEILIGheid van aspartaam (bewust met hoofdletters, gaat immers om veiligheid, gezondheid laat ik even achterwege), daaruit blijkt dat aspartaam een veilige stof is.

Wat betreft de gezondheid; je kan beter veel groente en fruit eten, in plaats van tussendoortjes waar aspartaam aan toegevoegd is. Daarnaast qua zuiveldranken voldoet magere melk ook voldoende.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas kan ik je niet vertellen welke light producten "gezond" zijn maar als ze schadelijk zijn komen ze in principe niet op de markt. Er is echter nog wel een theorie die beschrijft dat je dikker word van light producten omdat je lichaam gefopt word, als het denkt suiker en energie te krijgen blijkt dat niet zo te zijn en daarom gaat het lichaam zuinig doen met als gevolg dat je verbranding omlaag gaat en je dus vet aan gaat maken in plaats van dat je afvalt! Blik en potgroenten schijnen trouwens helemaal niet slecht te zijn omdat ze vrijwel direct ingepakt worden. Het aloude wecken schijnt veel ongezonder te zijn omdat je de vitaminen eruit kookt.. Kortom, effe nadenken, veel water en je komt een heel end! (nu ga ik m'n toast, franse kaas en wijn opmaken en naar bed!..)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Light producten wordt je niet slanker van dan gewone producten.
Aspartaam is niet goed voor het lichaam maar suiker ook niet, enig verschil is dat suiker natuurlijker is dan aspartaam.
Ik ben zelf distributeur van een bekend afslankproduct, afslankproducten helpen bij het afvallen, maar je valt niet af door het product.
Tegenwoordig gaat overal suiker in, een vriendin van mij deed een suikervrij dieet en kwam er achter dat zelfs in rookworst suiker zit!

Het gezondste om kilo`s kwijt te raken is heel simpel en goedkoop:
Zorg dat je goed ontbijt (bruin brood)
Zorg voor een goede gezonde lunch (weer bruin brood of een maaltijd salade oid)
Lekker warm eten (niet teveel jus eroverheen gooien)
Blijf van de tussendoortjes af en beperk alcohol gebruik tot een minimum.
Drink minimaal 1,5 liter water per dag (puur water, geen limonade, thee oid er van maken)
Wanneer je tussendoor trek hebt, neem een glas water (je maag kent het verschil niet tussen vast en vloeibaar waardoor je na een glas water geen trek meer zal hebben)

zo weer een duur dieet bespaard!

Toegevoegd na 2 minuten:
eten rond dezelfde tijdstippen bijv half 9 ontbijt half 1 lunch en half 7 avondeten. dit dagelijks volhouden.
Het allerbeste is tussen de middag warm te eten, omdat je lichaam dan nog een hele middag heeft om de boel te verbranden, na 9 uur gaat je stofwisseling naar beneden, om zich klaar te maken voor de nacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Light' betekent minder calorieën door minder vet en/of minder suiker per 100 g. Automatisch betekent dat ook minder smaak, in de eerste plaats omdat zowel vet als suiker smaak aan voedsel geven. Ook de consistentie van voedselproducten verandert, waardoor er hulpstoffen als bindmiddelen nodig zijn. Gevolg is nog minder smaak wat gecompenseerd moet worden met smaakstoffen en smaakversterkers. Daarom lijken veel light-producten weinig meer op het volle/volwaardige product dat ze moeten nabootsen. Aan magere melk wordt bijvoorbeeld suiker of zoetstof toegevoegd om het drinkbaar te maken.

Als je gewicht kwijt wilt moet je meer calorieën verbranden dan je eet, om even een open deur in te trappen. Theoretisch zou je er dus goed aan doen om een aantal voedingsmiddelen te vervangen door een light variant. In de praktijk werkt dat toch minder goed omdat light producten niet verzadigen waardoor je honger blijft houden. Ook psychologisch zetten light producten je op het verkeerde been omdat ze het gevoel geven dat je er slank van wordt.

Je kunt heel goed 'light' eten door dat met volwaardige voeding te doen. Ook de betere smaak van volwaardige voeding verzadigt namelijk beter dan smakeloze liflafjes die letterlijk stijf staan van de hulpmiddelen. Eet daarom ook altijd met aandacht; geniet ervan. Kies voor volkoren brood met echte boter en normale kaas, zilvervliesrijst, volkoren pasta. Wees niet bang voor een randje vet aan je vlees maar elimineer wel zoveel mogelijk suiker en witte bloem uit je eten. Wen jezelf aan minder zoet. Geen frisdranken maar water en thee of koffie. Honger is eigenlijk vaak dorst. Neem een groot glas water. Begin met een goed ontbijt, bijvoorbeeld twee eieren, eventueel met bacon of ham en laat daar rustig het brood eens bij weg.

De kans is groot dat je hiermee geen behoefte meer hebt aan 'verantwoorde tussendoortjes', die natuurlijk helemaal niet zo verantwoord zijn.

Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag maar ik denk dat vooral de voedingsindustrie beter wordt van light. Kijk maar eens om je heen wat het effect is na een jaar of twintig van light, let op vet en meer van die strekking.

Tenslotte, deze week in het nieuws: Light frisdrank kan leiden tot vroegtijdige geboorte.

Toegevoegd na 6 dagen:
Voor de objectiviteit: het Voedingscentrum heeft de bewering over light frisdrank en vroeggeboortes uitstekend beargumenteerd weersproken. De rest van mijn kritiek op light blijft uiteraard staan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is - in iets andere vorm - eerder gesteld:

http://www.goeievraag.nl/vraag/zoetstof-schadelijk-gezondheid.28273

Hier vind je aardig wat informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image