Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik mijn zuivelproducten weggooien omdat ik het vergeten ben in de koelkast te stoppen?

Ik heb gisteren om ongeveer 20:30u boodschappen gekocht bij de AH en ben daarna de zak boodschappen helemaal vergeten omdat er wat tussen kwam. Ik had gekookte aardappelen, kipfilet, creme fraiche, chokolade pudding gekocht. Nu 13 uur later pas in de koelkast gestopt, maar heb de neiging om het weg te gooien. Is dit nog wel goed om te consumeren?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Ja, dit zou ik allemaal weggooien. Ook (juist) de gekookte aardappelen - die zijn bijzonder gevoelig voor bederf. De pudding is mss nog het minst gevoelig.
2 jaar geleden
Ik zou niets weggooien.
Zo snel bederft dit niet.
Alleen de kipfilet zou ik vandaag opeten, Dus niet langer bewaren.
Die bij de bereiding wel goed doorbakken.
Als de melkproducten een uiterste datum hebben van nog een enkele dagen dan zou ik me daar ook geen zorgen over maken.
2 jaar geleden
Waarschijnlijk moet je alles weggooien, want de kans dat de boodschappen vannacht te warm (boven 7 graden) hebben doorgebracht, is erg groot.
Het hangt af van de temperatuur in de ruimte waar de boodschappen vannacht stonden. De temperatuur had niet boven de 7 graden mogen zijn. Dus het moet zeker een onverwarmde ruimte zijn geweest - bijvoorbeeld op een balkon.
Op enkele plaatsen in Nederland was de buitentemperatuur vannacht onder de 7 graden: Enschede 6,0, De Bilt en Maastricht 6,5.
Op de meeste plaatsen was de temperatuur boven 7 graden. Het warmst was het op Terschelling: 12,8..
Bron: Teletekst, pag. 705
2 jaar geleden
Gekookte aardappelen en rauwe kipfilet zijn een beetje tricky. Als ze nog goed ruiken kun je ze zeker nog wel eten. Wel goed door en door warm laten worden, dan is er geen enkel probleem.
Zoet en zuur zijn minder gevoelig voor bederf, waarschijnlijk niks mee aan de hand dus. Overigens ook zoute producten zijn langer houdbaar.
Dit is gebaseerd op jarenlange ervaring met "vergeten boodschappen" en op ervaringen uit de tijd dat er nog geen koelkasten waren.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Het ligt er inderdaad aan hoe warm de temperatuur was waar je de boodschappen bewaarde. Buitenshuis zal het kouder zijn geweest dan binnenshuis, in je huiskamer warmer dan misschien in je keuken...
De kipfilet vind ik griezelig - die bederft sneller. Creme fraiche en pudding bevatten beiden nogal wat vet of suiker, en zijn vrij bewerkt, dus minder vatbaar voor bederf dan bv. gewone melk. Nu niet al te lang meer bewaren!
En het ligt er ook aan of er mensen van eten die een wat kwetsbaarder gezondheid hebben: ouderen, kleine kinderen, zwangeren moeten extra opletten op wat ze eten. Voor jongere mensen die gewoon gezond zijn zou ik me minder druk maken.... Als het "raar" smaakt of er raar uitziet: niet meer eten!
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing