Kan ik de bloem nog eten waar beestjes in zaten?
We hebben, tijdens onze wárme vakantie in Frankrijk, een zak van 5 kilo bloem gekocht, bij een lokale molen waar diverse soorten bloem gemalen werden. Om deze kleine ondernemer te steunen hebben we dus een 5 kilo zak meegenomen. Thuis gekomen in Nederland, wilde ik de zak in een plastic bak doen die goed afgesloten kan worden. Ik maakte de zak open en zag al direct een soort, op spinrag lijkende "nesten" net boven de rand van de bloem, aan de zak. Ik weet dat dat er nu eenmaal wel eens inzit en normaal gooi ik zo'n pak weg. Maar nu is het 5 kilo, er is momenteel wat minder bloem te koop en ik vind zo veel weggooien toch een beetje zonde.
Ik weet dus zeker dat het om een "besmetting van buitenaf" gaat, de zak heeft trouwens alleen nog maar in de, nog steeds warme, woonkamer gestaan. De warmte is ook niet goed geweest voor de groei vd beestjes natuurlijk!
Ik heb gisteren alle bloem uit de zak gezeefd en er zaten naast een stuk of wat vrij grote larven ook best veel kleine larfjes in, ook wat ei-achtig spul en dus die "spinrag-achtig nesten". De kleine larfjes bleven wel op de fijne zeef liggen, maar als het wat langzamer ging, wisten sommige zich er wel doorheen te wurmen, niet boven de net gezeefde bloem, maar boven de spoelbak terwijl ik de zeef uitvoerig bekeek. Volgens mij gaat het om de graanklander, de meelmot en rijstmeelkever, er zaten zeker geen stofluizen in.
Kan ik deze inmiddels gezeefde bloem nog eten of is het toch beter als ik het weggooi?