Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan horeca personeel zomaar etenspauze houden onder de gasten in het restaurant?

Vanmiddag om 16.30 uur werd naast ons de tafel gedekt voor 8 personeelsleden van het restaurant waar wij aan het eten waren. Zij kwamen ( bediening en keukenpersoneel) hun bordje eten nutiigen en namen daar rustig de tijd voor door na het eten op het gemak ook bezig te zijn met hun mobieltje. 2 dames van de bediening liepen de poten uit hun lijf voor een halfvol restaurant. Er was niemand in de keuken dus er kon alleen maar drankjes besteld worden. Na een half uur gewacht te hebben hebben we afgerekend en zijn we weg gegaan. Ik begrijp best wel dat personeel ook voor hun inwendie mens moeten zorgen, maar nooit mee gemaakt dat ze massaal gaan eten in het restaurantgedeelte in gezelschap van alle gasten. Wat is de gedragscode van horecapersoneel?

2 jaar geleden
2.3K
tinus1969
2 jaar geleden
Ik heb dit eerder gezien, idd rond 1700 uur. De ploeg die je ziet eten heeft recht op pauze en gaat daarna keihard aan de slag. Ze mogen daarna maximaal 5,5 uur werken.
Inekez1
2 jaar geleden
Ik maak het wel vaker mee. Maar bij dat restaurant staat dan ook op de kaart dat de keuken gesloten is tussen 15.30 en 16:00 uur. In die tijd kun je dus alleen drankjes krijgen en wat kleine voorafjes zoals stokbrood met kruidenboter... Dat het personeel zelf ook in het restaurantgedeelte gaat eten vind ik niet zo raar. Zonde van de ruimte om een aparte plek voor het personeel te hebben waar je dan geen betalende gasten kunt ontvangen. Meestal wordt overigens wel gekozen voor een tafel achteraf, of in een apart zaaltje. Maar niet elk restaurant heeft die ruimte, en ook zaaltjes zijn bedoeld om te verhuren. Dus als dat die middag is gehuurd moet het personeel in het restaurant eten. Reken maar dat het personeel dat rustig kon eten en uitbuiken (al dan niet met mobieltje) na die tijd uren achter elkaar keihard aan het werk kon. De drukte moet nog komen na 16:30!! Zeker op zondag na Hemelvaartsdag! Die 2 dames die nu aan het werk waren hebben of al pauze gehad, of krijgen dat nog.
Utrecht
2 jaar geleden
In veel restaurants gaat de keuken pas op 17u open.
Dus als het personeel vooraf om 16:30u nog gaat eten, kan dat toch prima?
Wie gaat/wil er nu om half 5 al uit eten?
TineB
2 jaar geleden
Wij hadden gereserveerd voor een " verlate " lunch. De eigenaar heeft ook een pannenkoeken restaurant waar je dus de hele dag door pannenkoeken kunt bestellen. Er stond nergens vermeld dat de keuken op een bepaald moment dicht zou zijn. Ook tijdens het reserveren werd het ons niet medegedeeld. Trouwens het is ook niet aan anderen om te bepalen hoe laat wij een hapje willen eten. Wij kregen om even voor half 5 nog een dessertkaart aangereikt. Ondanks dat het eten prima was, moesten we zelf om servetten, bestek e.d. vragen en ook daar moesten we een tijdje op wachten. Op zich begrijp ik dat ze ook goed moeten eten, maar als er om 17.00 uur een stroom gasten binnen komen en niemand na een half uur pauze aanstalten maakt om in aktie te komen, heb ik er toch een klein beetje moeite mee. Ze zaten allemaal nog aan tafel toen wij weg gingen. Natuurlijk is het hard werken in de horeca, maar ik had dit nooit eerder mee gemaakt en vroeg mij af hoe dit zat, vandaar mijn vraag.
Inekez1
2 jaar geleden
Volgens wettelijke regels hebben horecamedewerkers recht op 45 minuten pauze als zij 10 uur of meer werken op een dag. Ik kan me maar zo voorstellen dat op een drukke zondag er maar 1 pauzemoment is en blijkbaar was dit van 16:30 tot 17:15 uur. Als de medewerkers om 17:00 uur waren opgesprongen van hun stoel en weer aan het werk waren gegaan, hadden zij verplicht alsnog een kwartier pauze moeten nemen op een later moment, waarop het waarschijnlijk nog veel drukker was in het restaurant! Van mensen die komen lunchen, ook als dat een late lunch is, mag je verwachten dat die wel weer zijn vertrokken voordat de gasten voor het avondeten komen. Ik weet niet hoe laat je gereserveerd had en hoe lang jullie er al zaten, maar kennelijk hadden jullie al gegeten en was er nog gewoon bediening voor koffie en drankjes achteraf. Ik zie het probleem niet zo, eigenlijk.
https://www.khn.nl/veelgestelde-vragen/werken-in-de-horeca/wat-zijn-de-regels-voor-werk-en-rusttijden-voor-volwassen-medewerkers

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Tja ... Ook horeca personeel bestaat gewoon uit echte mensen. Ook zij hebben recht op pauze en moeten eten. Net als 'normale' mensen. Ze hebben ook geen enge ziektes en kunnen dus ook gewoon veilig tussen de gasten zitten.
En net als ieder ander mogen ook zij tot het einde van hun pauze op hun mobieltje kijken.

Het gaat hier om mensen ! Die hebben (gelukkig) ook recht op een normale behandeling door hun baas.
(Lees meer...)
SentWierda
2 jaar geleden
De uitvoerige reactie van de vraagsteller geeft een iets andere kijk op deze zaak dan Ozewiezewoze schetst..
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dat ben ik niet met je eens. De vragensteller gaat er vanuit dat wanneer er gasten binnen komen het personeel zich aan een gedragscode moet houden en plots geen recht meer heeft op pauze.
Het enige bijzondere was dat het personeel ZICHTBAAR pauze had. En daar valt men dan blijkbaar over.
SentWierda
2 jaar geleden
De vraagsteller viel het in een halfvol restaurant op
1. dat in het restaurant tijdens reguliere openingsgtijd alleen maar drankjes besteld kunnen worden,
2. dat de keuken langdurig onbemand was
3. dat de koks in het restaurant zaten te eten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding