Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waaraan dankt Paling worst zijn naam? Er zit namelijk geen paling in?

Op mijn werk vroeg een oud dametje naar het broodbeleg met vis erin wat ze elke dag krijgt...ik wist niet wat ze bedoelde, maar uiteindelijk wees ze de palingworst aan...en zei: ja! die bedoel ik.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (4)

Palingworst werd van origine vroeger gerookt en had toch hierdoor een speciale smaak gekregen, maar het heeft niets met paling te maken. Ja, de worsten hingen als palingen in de rookkamer.

Toegevoegd na 25 minuten:
Het zou zo maar kunnen, dat de naam palingworst is ontstaan, door dat een slager bij gebrek aan ruimte, de worsten bij z'n buurman in de rookkamer gehangen heeft die op dat moment palingen rookte, en zodoende de palinggeur gedeeltelijk oversloeg op de worsten. Vandaar de naam. ( maar dit is een eigen gedachtengang.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opzoeken: palingworst
palingworst
` pa - ling - worst de -woord het -woord grove kookworst met gerookt spek erin verwerkt
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/palingworst
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spek, wat gebruikt wordt bij Palingworst, wordt eerst heet gerookt. Netzoals bij paling. En daardoor doet de smaak enigszins aan gerookte paling denken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vond o.a. dit met googelen:
Palingworst heet palingworst,omdat de worst voor het eerst is gemaakt door de heer P.Paoling, vooral in de koude oorlog was deze worst zeer populair,omdat deze worst goed kon dienen als gevechtsinstrument.
Hij was uiterst goed inzetbaar, in het water maar ook op land een flinke mep met een poalingworst is echt vernietigend en heeft voor vele overwinningen gezorgd.
Later werd de naam poalingworst verbasterd naar palingworst,dat is de worst die nu hedendaags in de schappen van de winkel te vinden is.De worst wordt nu steeds minder ingezet in tijden van onrust,maar te meer in de huiselijke sfeer onder het genot van een over de tong rollende gele rakker.Meer informatie is niet te vinden omdat de documenten niet geheel zijn vrijgegeven ( staatsgeheim)
(Lees meer...)
escape
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;)
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image